„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
A klímaterv célkitűzéseinek gyorsabb elérését szolgálná, és a várost is sokkal vonzóbbá tehetné a metrópótlás miatt kialakított buszsávok környezetbarát átalakításával. Legalábbis a civilek szerint.
Az M3 metróvonal felújításának befejeztével az ideiglenes buszsávok helyét a növényzetnek és a fenntartható városi mobilitásnak kell átadni. Ezt sürgeti Karácsony Gergely baloldali főpolgármesternek írt levelében 18 civil szervezet, köztük az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége, a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége és a Levegő Munkacsoport.
Utóbbi elnöke, Lukács András a Mandiner.hu érdeklődésére közölte, még nem érkezett semmilyen reakció a Városháza részéről.
Mint az a nyílt levélben szerepel, várhatóan májusban már a teljes vonalon lehet utazni a 3-as metróval a BKV Zrt. tájékoztatása szerint, így kérdésessé válik a vonal mentén kialakított buszsávok jövőbeni szerepe. A BKK adatai szerint környezeti szempontból kedvező hatást gyakoroltak az ideiglenes sávok,
A levelet aláíró civil szervezetek szerint a Fővárosi Közgyűlés által egyhangúan elfogadott klímaterv célkitűzéseinek gyorsabb elérését szolgálná, és egyúttal a város érintett részét sokkal vonzóbbá is tenné a fővárosi önkormányzat az érintett buszsávok környezetbarát átalakításával.
„Szerte Európában bevett gyakorlat a városi főútvonalak zöldítése. A Levegő Munkacsoport már több tanulmányában hivatkozott ezekre a jó példákra, hasonló intézkedéseket sürgetve Budapesten is. A BKK és mások is készítettek javaslatokat. Vannak ígéretes eredmények, ilyen például a Vámház körút, Károly körút vagy a XI. kerületi Bartók Béla út átalakítása. A mostani helyzet egy ragyogó alkalom a folytatásra, arra,
hogy újabb jelentős lépést tegyünk az élhetőbb főváros kialakítása érdekében”
– fogalmazott Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
Az utak zöldítése a klímaválság miatt is egyre sürgetőbb – olvasható, szintén. Tűző napon az aszfalt 60 Celsius fokra, az autók fémborítása akár 70 fokra is felmelegedhet, a növényzettel borított felületek hőmérséklete pedig ennél 35 fokkal is alacsonyabb lehet.
„Az Üllői út újraosztásával visszatérhetnek rá az Üllői-úti fák, (...)
az itt és a többi érintett útvonal mellett élők levegője, közérzete javulna, az erre járók nagyobb biztonságban érezhetnék magukat. Különösen, ha mindenütt kialakítják a BKK készülő Közlekedésbiztonsági Stratégiájában előirányzott legalább négy méter széles járdát. A lehetőségtől felbátorodva többet gyaloglók, biciklizők nyeresége pedig az egészségük megőrzését segítő sok mozgás” – állapította meg Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
„A nagyforgalmú városi utak forgalomcsillapítása, területének környezetbarát újraelosztása világtendencia. Budapest élhetősége és versenyképessége is függ attól, hogy képes-e csatlakozni ehhez a folyamathoz” – olvasható a levélben.
Nyitókép: Facebook