Jelentősége azonban nem csupán művei népszerűségében mutatkozik meg,
hanem a kor társadalmi és zenei folyamataira gyakorolt hatásában is.
A magyar zenetörténetben hosszú idő után az első olyan zeneszerző, aki elismerői közt tudja a könnyű- és komolyzene művelőit, kedvelőit egyaránt, és képes egy közönségbe tömöríteni a különböző irányzatok követőit. Színpadi művei ráadásul a magyarság történelmének olyan fontos eseményeit örökítik meg és tárják az utókor elé, amelyek a magyar nemzettudat szempontjából is óriási jelentőséggel bírnak.
Beatzene magyarul: Az Illés megjelenése alapjaiban alakította át a magyar könnyűzenei életet: a korábbi, angol nyelvű próbálkozások után a Szörényi-Bródy szerzőpáros magyarrá tette a könnyűzenét. Nemcsak az volt a korban zenetörténeti jelentőségű tett, hogy magyarul kezdtek énekelni, hanem az is, hogy ezzel együtt a zenei szövetet is magyarrá alakították. Ehhez a magyar népzenét, a népzenei sorszerkezetet, motívumépítést és a népi hangszereket is segítségül hívták. A magyar népdalokra épülő, akkoriban virágzó ének-zeneoktatáson és a Bartók-, Kodály-kórusokon nevelkedő fiataloknak ez természetes zenei anyanyelvük volt, így könnyen azonosulni tudtak vele, mindez hozzájárul az Illés sikeréhez.
Már az Illés-dalok között találunk számos népzenei vonatkozású dallamot, népi hangszert (pl. Sárgarózsa, Amikor én még kis srác voltam, Átkozott féltékenység). Ezek a számok készítették elő a népzene berobbanását a köztudatba, hiszen a Sebő-Halmos duó ezeknek a hatására kezdett elzenélni és indult a Ki mit tud?-on gitáron kísért népzenével, ahol felfigyelt rájuk Martin György, és adott a kezükbe népi hegedűt és brácsát.
Ilyen értelemben az Illés és Szörényi Levente erősen hatott a táncházmozgalom elindulására, és később az István, a király megjelenése sokat lendített az akkor még rétegkultúrának számító mozgalom ismertségén. Szörényi Levente a nyolcvanas évek elején már együtt dolgozott a Muzsikással, részt vett több korai Muzsikás-lemez elkészítésében zenei szerkesztőként. Megismerkedett a táncházmozgalom zenészeivel, Kallós Zoltánnal, ifjabb Csoóri Sándort pedig elkísérte egy mezőségi gyűjtőútra is.
Mindez a hazai világzenei irányvonalakra is hatással volt.
Szörényi nyomai mindemellett a klasszikus kortárs zenében is tetten érhetők. Gyöngyösi Levente erdélyi születésű zeneszerző számos művében idézi vissza az Illés-számokat, illetve Szörényi színpadi darabjait. IV. szimfóniája az Illés szekerén címet viseli, és népszerű Illés-slágereket dolgoz fel szimfonikus zenekarra, valamint szopránszólóra. Ugyanakkor nemcsak konkrét számokat dolgozott fel, a nagy nemzetközi kórusversenyeken, illetve a hazai koncertéletben is megszólaló kórusművei harmóniai szerkesztésében is gyakran köszönnek vissza Illés-számokból ismerős fordulatok, akkordfűzések, amelyekről többször említést is tett interjúk során.
Kép és nyitókép: Földházi Árpád