Leimeiszter Barnabás tárcája új, Magasles rovatunkban
Emberek meghalnak. Megesik, hogy nagyobb ütemben, mint várnánk, mint amit természetesnek érzünk, már ha van a híres emberek elhalálozásának természetes tempója. El tud gondolkodtatni, meg tud döbbenteni a gyászhíreknek ez az időről időre előadódó, hirtelen sűrűsége, ezek a sötét csomópontok. Pláne, amikor a halálesetek egészen sorsszerű módon fedik egymást.
Furcsa, véletlennek nehezen minősíthető egybeesés, hogy Ingmar Bergman és Michelangelo Antonioni egy napon, 2007. július 30-án halt meg. Még eklatánsabb példa 1963. november 22. A múlt század két meghatározó angol írója, Aldous Huxley és C. S. Lewis is ezen a napon lehelte ki a lelkét.
Egy fogósabb kvízkérdést már ebből lehetne faragni, de persze nem az ő haláluk tette híressé ezt a dátumot, sokkal inkább Lee Harvey Oswald és a dallasi tankönyvraktár ablakán kilógatott puskája, John Fitzgerald Kennedynek az elnöki limuzin bőrülésére fröccsenő agyveleje.
A jelentőségteljes meghalás archetípusa: nyílt, váratlan, sokkoló, véres.
Megváltoztatja a történelmet, megrázza az egész emberiséget, megakasztja az időt.
Mindenki emlékszik, hol és mikor szerzett tudomást róla. Mintha – öntudatlanul vagy tudatosan, ki tudja – azóta is Kennedy elnök halálának iszonyatos nagyságrendjét próbálná újra és újra megteremteni a gyászipar.
Breaking news, megszakított műsorok, felvillanó ablakok, egyik pillanatról a másikra elérhetetlenné vált, túlterhelődő hírszájtok.
A fontosabb haláleseteknek külön Wikipédia-oldaluk van. A meghalás Kennedy-féle iskolája, „stílusa” mára egységes szabályokat követ, rendszerezhető, leírható. Úgy tekinthetünk rá, mint valamiféle alkalmazott művészetre. Ars moriendi, ugyebár. A halálesemény mesteri megmunkálása.
És kétségtelen, hogy néhány napra, néhány hétre létrehozható bizonyos mértékű jelentőség a nevezetes halottak körül. „Dúlj-fúlj, ha megszakad a nagyvilág”, írja a költő; tisztesen dúlnak-fúlnak a gyászolók az elhalálozott nagyember helyett is, ha ezzel kisarkíthatják a halál tényét. De igazán nagyban meghalni, ez nem megy csak úgy: az érzelmes hangú nekrológok, amikkel közszereplők reagálnak a halálhírre, a hervatag hiperbolák, amiket egymás után dobálnak be ismerősök és ismeretlenek a pótolhatatlan halott sírjába, nem helyettesítik azt a húsba vágó élményt, amit például Kennedy halála – egy organikus halálesemény, egy jókor és jó helyen, jól kivitelezett politikai gyilkosság – nyújtott.