Sorra jelentik be a boltok, nyitva lesznek-e december 24-én
Nagy a szórás az élelmiszerbolt nyitvatartásában.
Mégsem tetszik a megrendelt villanyvonat? Mi a teendő, ha nem működik a kiszállított elektromos fogkefe? Volt blokk és számla, de már nincs? Fogyasztóvédelmi kisokos a karácsonyi hajrá végén.
Schulz Balázs Dániel
Így készüljünk a karácsonyi ajándékrohamra: hibás termék esetén kijavításra, vagy cserére várhatunk, internetes vásárlás esetén, ha nem tetszik a termék, visszaküldhetjük, és a vételár visszatérítésére is jogosultak vagyunk! Továbbá,
ha elveszítjük a blokkot, ha lehet, fizessünk bankkártyával, és további hasznos tanácsok a nagy bevásárlás előtt.
Karácsony közeledtével, az embertársaink iránt érzett szeretetet és törődést sokszor ajándékok formájában mutatjuk ki. Az ünnepet megelőző hetekben, a telített bevásárlóközpontok, a pénztár előtt kígyózó sorok, vagy az internetes webshopok örökös körében egy célunk van: örömöt okozni annak, akinek az ajándékot szánjuk.
Ebben a rohanós időszakban viszont kifejezetten
a hibás terméket hogyan cserélhetjük ki, a hibátlan, de nem kívánt termékeket visszaveszik-e az üzletben, illetve hogy egyes esetekben cserére vagyunk-e jogosultak, vagy a pénzünket is visszakaphatjuk-e?
Napjainkban egyre nagyobb teret hódít az internetes vásárlás. Tudnunk kell, hogy ez egy olyan terület, ahol egyszerűen áttekinthető és kifejezetten méltányos szabályok biztosítják a fogyasztók védelmét, mind EU-s, mind nemzeti szabályozási szinten.
Az internetes vásárlás esetén aranyszabály a 14 nap, hiszen minden további nélkül, ha a megrendelt termék mégsem tetszik, akkor 14 naptári napon belül elállhatunk a szerződéstől (vagyis a „vissza mindent"-forgatókönyv érvényesül). Fogyasztóként tehát, az elállási jog alapján
Az elállás alapján a vállalkozás a termék visszaküldése ellenében köteles annak ellenértékét visszafizetni, tehát a pénzünket is visszakaphatjuk. Fontos viszont, hogy amennyiben egy vállalkozás rendel terméket az internetről, őt, mivel nem fogyasztó, nem illeti meg az elállás joga.
Az időtartam tekintetében, a következőt kell észben tartanunk: amennyiben egy terméket rendelünk, a termék átvételének napjától számított 14 naptári napon belül élhetünk az elállási jogunkkal. Itt egy
amellyel a termék átvételének időpontját bármikor igazolni tudjuk.
A tévhitekkel ellentétben, nem szükséges semmilyen formanyomtatványt kitöltenünk,
Amennyiben a honlapon megadott címre postán szeretnénk elküldeni ezt a nyilatkozatot, lehetőleg ajánlott, tértivevényes küldeményként adjunk postára, de az e-mailben történő közlés is teljesen megfelel erre a célra. A postán történő visszaküldés költsége minket, fogyasztókat terhel. Jogszabály értelmében pedig, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított
ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is (tehát pl.: a szállítási, csomagolási díjat is visszakaphatjuk).
Az üzletben vásárolt termékekre sajnos nem vonatkozik ilyen letisztult szabályozási rendszer. Természetesen megesik, hogy az üzletben megvásárolunk egy terméket, és később meggondoljuk magunkat, mert vagy nekünk, vagy a megajándékozottnak nem tetszik a vásárolt dolog. A „hagyományos" vásárlás esetében
Nem kell teljesen kétségbe esnünk, hiszen a gyakorlat azt mutatja, hogy a legtöbb üzlet méltányosan és fogyasztó-barát módon áll egy ilyen helyzethez. Ebben az esetben, fontos, hogy minél hamarabb (lehetőleg 15-30 napon belül) vigyük vissza a terméket az üzletbe, őrizzük meg külső és belső címkéjét, a blokkot, illetve vigyázzunk az állapotára, tisztaságára.
Más az eset a hibás termékek esetén: a szerződés hibás teljesítéséről beszélünk akkor,
Ebben az esetben a fogyasztó jogai egyértelműek: jogosultak vagyunk a terméket visszavinni, és a termék kijavítását, vagy cseréjét kérni. Itt a gyakorlat a felé hajlik, hogy amennyiben a hiba nem jelentős mértékű, akkor a vállalkozás elsősorban a termék kijavítására köteles. Ezt a kijavítást a vállalkozónak minél hamarabb kötelessége elvégezni (általában 15 napon belül), de
Ehhez az időtartamhoz nekünk kell igazodnunk.
Természetesen a blokk megőrzése itt is alapvető fontosságú kritérium. Az üzletben történő vásárlásnál, főleg így karácsony idején, ajánlott a pénztárcában elkülöníthető helyre tenni a blokkokat megőrzés céljából (egyesek borítékba gyűjtik őket). Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy
amely alapján kérhetjük később a termék cseréjét, kijavítását, árát. stb. Megtörténhet viszont, hogy ezt az apró papírfecnit elveszítjük, vagy egyszerűen elkallódik a csomagolópapírok között.
de a helyzet itt sem reménytelen. Egy kis szerencsével, három úton menthetjük ki magunkat egy hasonló helyzetből, és bizonyíthatjuk, hogy igenis ebben az üzletben vásároltunk, az üzletnek tehát biztosítania kell számunkra a kicserélést, kijavítást stb.
Először is, ha kártyával fizettünk, akkor a fizetési bizonylattal visszakerestethetőek a pénztárgépben a vásárlási adatok.
Másodszor, ha rendelkezünk a cégtől törzsvásárlói kártyával, akkor azon a profilon (ha azzal vásároltunk) fel van tüntetve a vásárlásunk.
Harmadszor, ha esetleg jótállási jegyet kaptunk a termékhez, akkor az is megfelelő a blokk helyett.
A fogyasztóvédelmi jogaink tudatában tehát nyugodtan vásárolhatunk, nem kell megijednünk, ha az internetes weboldalakról nem olyan termék érkezett, mint amilyenre vártunk, és akkor sem, ha a vásárolt ajándékrobot nem működik.
Kép: LAURIE DIEFFEMBACQ / BELGA MAG / Belga via AFP
A szerző az Aurum Alapítvány szakértő jogásza