Szívélyes fogadtatásban részesült Robert Fico Moszkvában (VIDEÓ)
A magyar miniszterelnököt követően most a szlovák kormányfő tárgyal az orosz elnökkel.
Nincs reális esély egy közvetlen konfliktusra Oroszországgal szemben, azonban elméleti, így jogi és katonai eljárásrend, forgatókönyv természetesen létezik arra, hogy mi a teendő, ha Magyarországot megtámadják. Mutatjuk!
Nagy Gábor és Veczán Zoltán írása
„Ha mi feladjuk, az oroszok nem állnak meg, és Magyarország lesz a következő”
– fogalmazott Ljubov Nepop távozó budapesti nagykövet, akit nem sokkal korábban, július 9-én rendelt vissza Volodomir Zelenszkij ukrán elnök. Mindezek ellenére az ukrajnai orosz invázió egyáltalán nem biztos, hogy eléri Magyarország (és így a NATO) határát. Sőt. A Mandiner.hu által megkérdezett szakértő szerint „nem eszik olyan forrón a kását”.
***
Csiki Varga Tamás, az NKE Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa érdeklődésünkre kifejti, Oroszország hadereje 5 hónap alatt a Donbasz területét sem tudta maradéktalanul elfoglalni, ami a „különleges katonai művelet” legminimálisabb célja, bármilyen fegyverszüneti tárgyalás megkezdésének előfeltétele orosz részről.
Mint mondja, természetesen arról lehet spekulálni, hogy délen Zaporizsje és Herszon megyékből a Krím irányába megteremtett szárazföldi összeköttetés után az orosz haderő „nem áll meg” és például Odessza (vagy északkeleten Harkiv) irányában a következő hónapokban folytatja a hadműveleteket, vagy akár Belaruszon keresztül tesznek egy újabb kísérletet Kijev ostromára.
„De ezek mind elméleti lehetőségek.”
A jelenleg belátható idősíkon, vagyis nagyságrendileg a nyár végéig a Donbaszra koncentráló erőfeszítés, esetleg egy nagyobb arányú ukrán ellentámadás nyomán Herszon térségében várható némi eszkaláció, melyek a korlátozott területfoglalás jegyében folytatott, az ellenség erejét felőrlő műveletek lesznek.
*
*
Hangsúlyozza, egyelőre semmi nem mutat arra, hogy Oroszország növelné a háború intenzitását (például a formális hadba lépéssel és széles körű mozgósítással), vagy más módon tudna vagy akarna nagyobb katonai nyomást gyakorolni Ukrajnára – enélkül pedig nem lehet megalapozottan arról beszélni, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök „nem áll meg Ukrajnában, Magyarország lesz a következő”, a leköszönő ukrán nagykövet tehát figyelemfelkeltő politikai üzenetet küldött, ami nem fedi le a valós fenyegetést, vélelmezi a Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa.
„Minőségi különbséget jelent egy szövetségi rendszeren kívüli Ukrajna (vagy akár Moldova) megtámadása, mint egy NATO-tagállamé, amit a szövetség elrettentési eszköztára és kollektív védelmi mechanizmusa is védenek” – fogalmaz a szakértő, hozzátéve, ha mégis „osztályozni” szeretnénk a potenciális veszélyt, bármely NATO-tagállam megtámadásának Oroszország részéről csekély az esélye – legfőképp a potenciálisan erős közös védelem és válaszcsapás miatt, jegyzi meg –; ezen belül pedig Magyarország esetében még kisebb, mivel nincs közös határunk Oroszországgal, így a földrajzi távolság is véd egy esetleges támadástól.
„Közvetlen fegyveres konfliktusba akkor kerülhetnénk
– az első lehetőség logikai folytatásaként –, ha Oroszország megtámadna egy NATO-tagállamot, és a magyar Honvédség a NATO számára felajánlott erőkkel részt venne a kollektív védelmi műveletekben” – mondja portálunknak az NKE kutatója.
Ugyan nincs reális esély egy közvetlen konfliktusra Oroszországgal szemben, azonban elméleti, így jogi és katonai eljárásrend, forgatókönyv természetesen létezik arra, hogy mi a teendő, ha Magyarországot megtámadják. Ennek felvázolásában ugyancsak Csiki Varga Tamás lesz segítségünkre.
*
*
„Ez is mutatja, gyors reagálási képességet kell fenntartani, nem várhatják meg, amíg a nyári szünetet töltő parlamenti képviselők visszatérnek Budapestre, mert órákon is múlhat egy ilyen lépés” – mutat rá az NKE kutatója, rámutatva arra, hogy a hatalmi centrum, azaz a fő döntéshozó szerv ebben az esetben a kormány.
Mindez a tavaly elfogadott honvédelmi törvény rendelkezései nyomán 2023 júliusa után változni, egyszerűsödni – fog: bármilyen külső katonai fenyegetés vagy támadás esete a hadiállapot bevezetésével járhat, amit a Ház kétharmada vezetne be, ekkortól a kormány kerülne döntési pozícióba (nem a szélesebb körű Honvédelmi Tanács).
Hangsúlyozza, ezek az esetek azért árnyaltabbak, mert a valóságban nem fekete-fehéren változnak egyik pillanatról a másikra az események, és nem úgy „tör ki a háború”, mint azt a filmekben láthatjuk, ahol két véglet van: a béke és a totális háború.
„Hogy az ország vezetői milyen rendkívüli döntéseket hoznak, ezen belül milyen katonai feladatokat kell ellátnia a Honvédségnek – vagy második lépcsőben a szövetséges erőknek – az adott helyzettől függ – fogalmaz a Stratégiai Védelmi Kutatóintézet munkatársa –. Egy nagyméretű szárazföldi támadás Magyarország ellen
valóban szükségessé válna a Honvédség teljes állományának alkalmazása és a szélesebb körű mozgósítás is a lakosság körében.”
Ekkor is többféle eset merülhet fel. Elsőként a már kiképzett tartalékosokat „hívják be” – akár olyanokat, akik még sorkatonaként kaptak kiképzést, akár azokat, akik önkéntes tartalékosokként. Ha a fegyveres harc olyan nagyságrendű, hogy ez a tartalék sem elég, akkor az Alaptörvény rendelkezései értelmében minden 18-50 év közötti férfi lakos hadköteles – tehát kötelezhető hazája védelmére.
A NATO-tagállamok a szövetség keretében egyes hadszínterekre alakítottak ki védelmi hadműveleti terveket, mondja lapunknak Csiki Varga Tamás. Ezeket a külső potenciális fenyegetések tükrében formálják, és az adott helyben lévő nemzeti katonai erőkre, mint elsődleges védelmi vonalra, ezután pedig a beérkező NATO-erőkre épülnek ezek a tervek.
„Fontos látni azt, hogy a NATO-nak nincs »saját« – azaz központi, folyamatosan kéznél lévő – hadereje, az egyes alegységeket, egységeket és haditechnikai eszközöket a tagállamok helyezik NATO-parancsnokság fennhatósága alá, azaz »felajánlják« azokat” – fogalmaz az NKE kutatója, emlékeztetve, hogy hazánk 2028-tól egy nehéz dandárt ajánlott fel a NATO számára, amely három-, ötezer főt és páncélos erőket, tüzérséget, az ehhez szükséges logisztikai hátteret foglalja magában.
*
*
A NATO hadműveleti tervezését egyébként a Katonai Törzs, ezek politikai keretfeltételeit az Észak-atlanti Tanács alakítja ki, és mindkét szervben ott ülnek a tagállamok képviselői, katonai, politikai vezetői. Mivel a NATO-ban konszenzussal születnek a döntések, nem történhet meg, hogy egy tagállam kifejezett érdekével szemben alakulnak ezek a döntések.
Védelmi műveletek esetében sok múlik a támadás jellegén, erején, a hadszíntéri fejlemények alapján pedig a NATO-szövetséges erők európai főparancsnokának (SACER) vezetése alá kerülő, a műveletekre mozgósított, hadszíntérre beérkező erőkkel tud a szövetség „gazdálkodni” és támogatni a megtámadott tagállam védő erőit.
Az európai hadszíntéren a Szövetséges Műveleti Parancsnokság alárendeltségben földrajzi logikát követve két összhaderőnemi parancsnokság működik: az „északi” szárnyért felelős Északi Brunssumban, a „déli” szárnyért felelős Nápolyban.
Az összhaderőnemi jelleg azt jelenti, hogy egy parancsnokság képes koordinálni a szárazföldi, légierők, adott esetben pedig a haditengerészet, és akár a kiberműveleti erők műveleteit is. Magyarország a déli parancsnokság felelősségi körzetébe tartozik – mondja a Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa –, ez azonban nem azt jelenti,
csupán a NATO-nak felajánlott erőkkel tervezhet (egy dandár), minden további hozzájárulás eseti alapon dőlne el.
„Ha Magyarországot támadnák meg, akkor pedig a felajánlott erők is »helyben« az országvédelemben vennének részt, és a szövetségesek küldenék ide a támogató erőket” – mutat rá a kutató, ismételten hangsúlyozva, hogy a hadműveletek nagyságrendjétől függ, milyen szinten alakítják ki az egységes szövetséges parancsnokságot – alárendelve akár a nemzeti haderőelemeket is –, vagy csak koordinálják a tevékenységeket.
„Egy nagyméretű európai háborúban kerülne a NATO szintjére a hadműveletek vezetése, mert a katonai racionalitás és az együttműködés hatékonysága ezt követelné meg, ám parancsnoki láncban jelen lenne a nemzeti – így a magyar – szint is.”
A megtámadott tagállam először saját katonai képességeire kénytelen támaszkodni a védekezése során, ezért fontos a nemzeti katonai erő fejlesztése, modernizálása.
Az agresszió áldozata, a mi feltételes esetünkben Magyarország a NATO alapító szerződésének negyedik (konzultációról szóló) és ötödik (a kollektív védelemről szóló) cikkeire hivatkozva kérhet támogatást a szövetségesektől.
Csiki Varga Tamás hangsúlyozza, hogy ez a támogatás, azaz a kollektív védelem aktiválása nem „automatikus”, hanem a konzultációt követően dönt az Észak-atlanti Tanács (politikai lépés) a katonai segítségnyújtásról (katonai lépés) a kollektív védelem keretében.
Amennyiben ez a közös döntés megszületik (akár néhány órán belül, de rossz esetben talán csak napok alatt), a NATO teljes védelmi eszköztára rendelkezésre áll – a szövetséges válasz azonban ahhoz mérhető, és olyan jellegű lesz, amelyet a helyzet rugalmasan megkíván. Tehát a NATO sem kezd atomháborút egy kisméretű határmenti katonai incidens miatt.
Van még azonban egy említésre érdemes eleme a közös védelemnek:
A Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa rámutat: a reakcióidő nagyon sok tényezőtől függ. Az elmúlt években, 2014 (Krím orosz annexiója és Kelet-Ukrajna destabilizálása, majd különösképp a 2022 februárjában eszkalálódó háború) óta a NATO rengeteget tett azért, hogy minél gyorsabban tudjon reagálni egy válsághelyzetre, akár egy támadásra.
Ehhez két dolog szükséges: politikai döntés és rendelkezésre álló katonai erők. A politikai döntés az Észak-atlanti Tanács hatásköre, ám a gyors reagálás érdekében bizonyos döntési jogköröket a NATO főtitkára számára is delegáltak – szoros együttműködésben a szövetséges erők európai parancsnokával és a Katonai Bizottsággal. A rendelkezésre álló erők pedig a NATO Reagáló erők, amelyek 30 napon belül, illetve a VJTF, amely kettő, öt nap alatt vethető be a politikai döntést követően.
Bár a konkrét védelmi, hadműveleti tervek titkosak,
amelynek órákon belül tudnia kell cselekedni; és amelyet a hivatásos haderő-állomány követne a támadás jellegétől, erejétől és váratlanságától függően néhány napon belül.
Csiki Varga Tamás emlékeztet, hogy a védelmi forgatókönyvek mind nemzeti, mind szövetségi szinten titkos minősítésűek. Nemzeti szinten kialakításukkor a potenciális támadókat, azok erejét, a védelemre alkalmas körzeteket, terepszakaszokat, az ország adottságait és a haderő képességeit veszik figyelembe elsődlegesen. Ezt egészíti ki a NATO szinten egy integrált védelmi tervezés a katonai képességek fejlesztése és egy közös hadműveleti tervezés a védelmi forgatókönyvek esetében. Az például általánosságban a médiában is megjelent, hogy a NATO rendelkezik kifejezetten a balti államok védelmére vonatkozó „baltikumi” védelmi tervekkel – azonban pontos tartalmuk nem nyilvános, jegyzi meg.
Nyitókép: Szováthy Kinga/honvedelem.hu