A férfiak és nők arcát ez az üresség foglalja el. A szelfi, amit a jelenlét bizonyítékaként készítenek, épp a jelenlét lehetőségét semmisíti meg. Nem tudom, Salina herceg mit szólna hozzá, ha látná a férfiaknak és a nőknek ezt a seregét, akik a fagylaltozóig kígyózó sorban várják, hogy végre kiléphessenek a várfal tenger fölé nyúló ormára.
Arra várnak, hogy lefényképezhessék az arcukat? – kérdezné értetlenül.
Arra várnak, hogy lefényképezhessék azt, ami az arcuk helyén maradt – mondanám neki, ha engem kérdezne. De nem kérdez senki, csak a gyerekeim, és ők is csak azt, hogy hol fogunk ebédelni.
Hogy mi a régi, egyre kevésbé tudjuk, hogy mi az új, azt mintha egyre jobban tudnánk. De ez sem igaz egészen, mert a régit sokkal jobban ismerjük, akár tudomást veszünk róla, akár nem. Egyszerűen azért, mert magunkban hordjuk, a sejtjeinkben, az álmok mély áramlataiban.
Ami régi, arra ráismerünk, mintha valahol már láttuk volna. Ami új, azt legfeljebb megszokhatjuk, de soha nem válik a részünkké. Ernst Jünger írja korzikai útinaplójában, hogy mindig is gyűlölte a modern épületeket. Nem szándékosan gyűlölte, hanem zsigerileg. Az ürességük miatt, a puszta funkcionalitásuk miatt.