Lampedusa regényének ez az atmoszféra adja a súlyos melankóliáját. Ez az atmoszféra pedig olyan, amit mi is pontosan ismerhetünk. A világ jó ideje abban a határhelyzetben áll, amit Salina herceg is kénytelen volt megtapasztalni már a 19. század második felében.
Van az úgynevezett régi, és van az úgynevezett új.
Az újról előre látják a herceghez hasonlatos figurák, hogy semmi olyasmit nem hoz majd, amire bárkinek szüksége lenne, ennek ellenére számtalan híve van.
Vagy inkább számtalan rabja vagy betege, mintha ez az új egyfajta betegség lenne, egy olyan ragály, ami ellen nincs orvosság. Legfeljebb a költészet, vagy pontosabban egy olyan lelkialkat, amelynek térfogata van, amely nélkülözi az ürességet, a cinizmust és az agresszivitást. De mindezt nem lehet megvásárolni, mint egy gyógyszert a patikában. Ez vagy megvan eredendően, vagy nincs meg, és akkor nincs mit tenni.
A herceg tudja, hogy nincs semmiféle gyógymód, és az lesz a vége, hogy minden a szemétdombra kerül, mint szeretett kutyájának preparált teste a regény legvégén. Tompán puffan a kitömött kutyatest egy szemétdomb tetején, és végtelen lassúsággal ülepedik le körülötte a porfelhő. Ez a porfelhő, ami megmarad. Legalábbis a regényben most már örökké ott lebeg.
Ilyesmik jártak a fejemben Cefalúban, Szicíliában, egy tenger fölé nyúló teraszon. A horizont pereméig a Tirrén-tenger ultramarin ragyogása, a hátam mögül alig elviselhető zene szól egy étteremből. Cefalú tengerpartig lenyúló, ősrégi várfalaira leginkább szelfizni állnak ki az emberek. Többnyire dekoratív nők, akik a kamera indulásának pillanatában azonnal magukra öltik azt a végtelenül bárgyú arckifejezést, amely a szelfizés elengedhetetlen tartozéka. Hadd lássa a világ, milyen kurva jól érzem magam ezen a festők ecsetjére illő, ódon várfalon.
Azt figyeltem meg, hogy szelfizéskor a férfiak is hirtelen nővé válnak,
vagy talán pontosabb úgy, hogy szelfizéskor hirtelen eltörlődnek a nemek, egyfajta univerzális ürességben oldódnak fel.
A férfiak és nők arcát ez az üresség foglalja el. A szelfi, amit a jelenlét bizonyítékaként készítenek, épp a jelenlét lehetőségét semmisíti meg. Nem tudom, Salina herceg mit szólna hozzá, ha látná a férfiaknak és a nőknek ezt a seregét, akik a fagylaltozóig kígyózó sorban várják, hogy végre kiléphessenek a várfal tenger fölé nyúló ormára.