annak legnagyobb alkotóival, Petőfi mellett többek között Vörösmarty Mihállyal, Arany Jánossal és Madách Imrével. A műveket és monográfiákat recepciókötetek egészítik ki, amelyekbe hiánypótló módon összerendezik az elmúlt két évszázad legfontosabb tanulmányait. A mintakötetet Margócsy István készítette el Petőfi Sándor emlékezete címmel, a többi szerző esetében is hasonlót terveznek.
A sorozat első részeiként már kézbe fogható Hermann Róbert Az 1848–49 forradalom és szabadságharc című munkája, amely tágabb politikai szemlélettel vizsgálja ezt a korszakot, valamint Osztovits Szabolcs kronológiája, a „Sors, nyiss nekem tért” – Petőfi Sándor életének krónikája című kötet. Petőfi Sándor összes prózai írása és levelezése, valamint próza- és drámafordításai Szalisznyó Lilla és Zentai Mária irodalomtörténészek gondozásában készült el, összes versei Kerényi Ferenc szerkesztésében jelennek meg. Utóbbi a Petőfi Sándor élete és költészete című munkát is jegyzi, amely kritikai életrajz, tartalmazza a költő részletes biográfiáját, feltárja életműve keletkezéstörténetét, bemutatja egykorú fogadtatását és a recepció legfontosabb irányait is. A magyar romantika ikercsillagai – Jókai Mór és Petőfi Sándor című, Szilágyi Márton szerkesztette tanulmánykötet pedig egymás tükrében próbálja meg értelmezni az 1840-es évek két legnagyobb magyar irodalmi tehetségének az életművét.
A kötetek ünnepélyes bemutatója után beszélgetésen Margócsy István irodalomtörténész, kritikus, az ELTE XVIII–XIX. Századi Magyar Irodalomtörténeti Tanszékének vezetője elmondta, hogy Petőfi Sándor
a zsenialitásán túl azért is különösen érdekes figura, mert 150 éve töretlenül ott van a magyar irodalom centrumában.
„Az irodalmi diskurzus azóta körülötte forog: nem ismerek olyan közepes vagy közepesnél jobb kiváló költő, írót, aki ne reflektált volna valamilyen módon a munkásságára, akár hódolólag, akár tréfásan, akár patetikusan. A tőle látszólag távol álló Pilinszky János vagy Kassák Lajos ugyanúgy fontosnak tartották a vele való viszonyukat tisztázni, mint azok, akik a politikáját úgymond folytatni akarták. Ezért nagyon fontos állandóan újraértelmezni a Petőfi-képet. És amiatt is, mert Petőfi százötven éve folyamatosan jelen van az iskolai oktatásban, emiatt hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy mindent tudunk róla. Ez a kötelező március 15-i ünnepségeknek is köszönhető, egységesen sulykolt kép azonban sem tudományos, sem az irodalmi recepcióval nem összeegyeztethető, éppen ezért érdemes ma is új szempontokkal, új látásmóddal, új költői hangulatokkal új értelmezéseket kínálni.”