Az MCC részéről a szervezőkkel, Pócza Kálmánnal, az Alkotmánypolitikai Műhely vezetőjével és Gali Mátéval, az MCC-Rubicon Történettudományi Műhely kutatótanárával beszélgettünk arról, mi értelme őstörténetről vagy a sokszor már túltárgyaltnak, és nem kevésbé átpolitizáltnak tűnő huszadik századi eseményekről ütköztetni az álláspontokat.
Összesen hat vitaestet terveznek, hármat tavasszal, hármat pedig ősszel – az első alkalomra február 21-én hétfőn az MCC Scrutonban (1113 Budapest, Tas vezér utca 3-7.) kerül sor, a téma pedig a magyar eredettörténet és honfoglalás lesz, Sudár Balázs és Szabados György tolmácsolásában. A másik két tavaszi vitaest témája a mohácsi csata, illetve a kiegyezés, az őszi terc pedig az 1918-1919-es események, hazánk második világháborús szerepvállalása, illetve az 1956-os forradalom és szabadságharc körül forog majd.
Mint mesélik, kevés a szélesebb közönséget megszólító színvonalas, történelmi témájú podcastműsor az interneten, a felvételeken sok esetben elsikkadnak a legérdekesebb kérdések, a korabeli alternatívák mérlegelése például a „mi lett volna, ha”-anakronizmusának kosarába kerül – ezért Pócza javaslatára úgy döntöttek, hogy saját sorozatot indítanak.
A másik szándékuk, meséli a műhelyvezető, megkísérelni kulturált vita formájában leültetni egy asztalhoz olyan történészeket, akik adott esetben egymással éles ellentétben álló nézeteket vallanak egy adott történelmi esemény vagy korszak megítélését illetően. Hogy erre van esély, mi sem bizonyítja jobban, minthogy – mint újságolják – „az első három vitaestre hat történészt kértünk fel, és mind a hat elsőre igent mondott”. Hozzátehetjük: árnyalja a képet, hogy ez a három nem huszadik századi, tehát a vitázók – és a közönség – közvetlen felmenőit, akár nagyszüleit is értintő, jóformán máig „velünk élő” témák kapcsán történt így. Gali kiemeli, a huszadik századi témák gyakran aktuálpolitikai térben értelmeződnek, ezért megvan az esély arra, hogy egy-egy felkért történész adott esetben kikosarazza a felkérést a vitaesten történő részvételre. Ugyanakkor, mint arra Pócza rávilágít,
a huszadik századba kissé „bele is fáradt” az átlagember, hiszen ez van az emlékezetpolitika homlokterében évtizedek óta,