Pócza Kálmán és Gali Máté (fotó: Kováts Gábor / Mandiner)Az első vitaest másik izgalmas kérdése lehet a honfoglalás záróakkordjának tekintett, 907-es pozsonyi csata történeti megítélése is, amiről a jeles hadtörténész, Veszprémy László 2008-ban közölt egy fontos historiográfiai összegzést, melyből kiderül, hogy az 1900-as évekig kevés csatáról írtak olyan sokat, mint a pozsonyiról. Tehát nem igaz az a vélekedés, miszerint az ütközetet, vagy annak jelentőségét elhallgatták volna a századok során. Pócza és Gali hozzátették, hogy történelmünk ilyen kardinális kérdéseit illetően
a magyar szakmai közönség reagál, olykor bírál és vitatkozik, miközben például Romániában a dákoromán kontinuitás gondolata az állami szintre emelt emlékezetpolitika része,
amit az ottani történészek nem csekély része el is fogad. A szomszédos államokkal közösen készítendő történelemkönyv pedig főképpen azért nehezen megvalósítható, mert egy olyan alapvetést illetően, mint például a trianoni békediktátum ügye, képtelenek vagyunk közös nevezőre jutni. A történetpolitikai gondolkodásunkat, valamint közéleti diskurzusainkat mindmáig meghatározó döntés ugyanis nekünk óriási történelmi trauma, míg az utódállamok számára a nemzeti üdvtörténetük beteljesülésének pillanata. A gyakran hangoztatott német-francia bezzegpélda pedig, mint Pócza rámutat, azért nem hasonló, mert ott a világháborús kataklizmát hidegháborús szövetségi kényszer váltotta fel, így mindkét oldalról nagy erők mozdultak meg a konszenzus érdekében. Kérdés, hogy térségünkben, ahol a migrációs nyomás következtében a „közös ellenségkép” végtére is adott, az utóbbi öt évben végbement politikai közeledés, és a konfliktusok érezhető csendesedése megfelelő kiindulópontot képezhet-e a felismerésre, hogy több minden köt össze minket, mint amennyi elválaszt.