Megmondom őszintén, arra számítok, hogy ennek az összeállításnak lesz hatása. Az érdeklődést máris érzékelem. A hatást, a visszhangot, a fogadtatást kettéválasztanám. Ez egyrészt a közvetlen híradást jelenti a könyv megjelenéséről. Ilyenek folyamatban vannak, ezeknek örülök. Bizakodó vagyok abban a tekintetben is, hogy lesz keletje, fogják vásárolni. Amúgy igen szép kiállítású kötetről van szó, ami a L’Harmattan kiadó kiváló munkáját dicséri. Másrészt egy hosszabb távú szellemi hatásról, feldolgozásról, beépítésről kell gondolkodnunk. Ezt persze nehezebb megragadni, de a mai szellemi és politikai helyzetben szerintem a legjobbkor jelent meg a könyv, igenis lesz szerepe abban, hogy az olvasó tisztábban lásson a konzervativizmussal kapcsolatos kérdésekben.
Ami a szakmai fogadtatást illeti, először is leszögezem, hogy
megannyi kiváló szerzőt, szakterületük elsőrendű szakértőjét tudtam megnyerni a kötetnek,
amely ezért igen magas színvonalú és hiteles alkotás. Ezért pedig a könyv az elfogulatlan szakma részéről csakis elismerést kaphat. Összesen egyébként 37 szerzőről van szó, ami már önmagában is azt jelenti, hogy a kiadvány megkerülhetetlen szellemi erőt képvisel. Kicsit közelebbről nézve, a rokon felfogások, a hasonló világnézetűek oldaláról is természetesen kedvező fogadtatásra számítok. A konzervativizmussal ellentétes, sőt kifejezetten ellenséges viszonyban állók részéről viszont – mivel a színvonaltalannak, szakszerűtlennek, „tudománytalannak” bélyegzés, a szokásos gőgös lesajnálás most nem nagyon fog működni –, feltehetően vagy a jól ismert rituálé, a szélsőségessé és elfogulttá nyilvánítás, vagy a szintén bevett ősi módszer, az emlékezet kitörlése (damnatio memoriae), magyarán az elhallgatás fog bekövetkezni. Mindez pedig azért, mert a kötet meggyőzően mutatja be, milyen hatalmas és komoly szellemi hagyományról van szó, amely maradandóbb, mint a modern korral járó, és vele majdcsak letűnő liberalizmus és szocializmus.
Milyen közkeletű félreértések vannak „forgalomban” a konzervativizmussal kapcsolatban?
Részben már az előbb utaltam arra a tévképzetre, amely szerint a konzervatív állítólag egyrészt a „maradi”, a pejoratív értelemben vett „reakciós”, másrészt a bambán mérsékelt ember. Mellesleg megjegyzem, hasonló hamis képet erőltetnek a kereszténységgel kapcsolatban is, itt az elfogadás, a béke, a megértés, a türelem eszméit bénító szándékkal az elvtelenségig fokozva. Sok jószándékú keresztény ezek után nem is képes és nem is mer a „szigorúbb”, de hitelesebb szeretet jegyében, a valódi értékek érdekében fellépni és értékítéletet alkotni. A konzervativizmusról szólva mindenképpen arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a politika, az ideológia és a tudomány színterén egyaránt
a hamis, vagy álkonzervativizmusnak sok arcával találkozunk.
Ilyen a nyugati „neokon” imperializmus, a nyugati „konzervatív” pártpolitika, de ilyen volt az egykori Habsburg-konzervativizmus is, amivel a magyar ember érthetően nem nagyon tudott mit kezdeni. A szellemiek terén a zavarkeltés mintapéldája Mannheim Károly munkásságának megítélése, akit nemegyszer a konzervativizmus jeles személyeként szoktak bemutatni. Minden ellenkező beállítással szemben A konzervativizmus című munkájának emlegetése ellenére azonban Mannheim nem volt konzervatív gondolkodó, hanem a német konzervatív gondolkodást kutató, azt tetten érni kívánó szociológus. Annál kevésbé mondható konzervatívnak, mivel nem derogált neki, hogy annak idején az 1919-es magyarországi bolsevik kommün, a vörös rémuralom bukása után Kun Bélától átvegye a Tanácsköztársaság pénztárának egy részét abból a célból, hogy segítse a proletárdiktatúra fontos szereplőinek Bécsbe menekítését. Ez az eset is rávilágít arra, hogy a szocialista-kommunista és a liberális-polgári radikális irányzatok között nagy átjárás és személyes összefonódás van kezdettől máig.
Hogy látja, miként áll a konzervatív gondolat nyugaton és itthon?
A konzervatív gondolat a modernitás egész korszakában kedvezőtlen helyzetben van, hiszen ennek egészét a liberalizmus uralja, egy részét pedig a kommunizmus határozta meg. Márpedig e fennálló hatalmakkal és uralmakkal szemben végtelenül keserves építkezni.
Nyugaton ma tulajdonképpen liberális diktatúrák, működnek.
És itt egyre megy, hogy köztársaságról vagy királyságról van szó. E totális államok csírájukban fojtják el az alternatív politikai erők kibontakozását, és ellehetetlenítik az alternatív szellemi mozgalmak érvényesülését. Nyugaton az európai civilizáció egyelőre a hosszú haláltusáját vívja. A történelem persze időnkénti szokása szerint tartogathat meglepetéseket, ezért az előbb méltatott Spenglerrel szemben talán és remélhetőleg mégsem kell végérvényesen a Nyugat alkonyáról beszélni.
Közép-Európát a szovjethatalom brutális működése különös módon kikapcsolta a liberalizmus végső, bomlasztó stádiumából, amely itt csak fáziskéséssel érvényesül, miközben a megdermedt közelmúltból a konzervativizmus, és egyáltalán a normalitás még jelentős tartalékokkal rendelkezik. Ez a körülmény a régiónkban bizakodásra ad okot; a kérdés az, hogy Közép-Európa át tudja-e menteni Európát, mind társadalmi-politikai, mind szellemi-kulturális tekintetben, egy jövendő történelmi korszakba. Ebben a történelmi jelentőségű folyamatban
Magyarországra kormányzati és szellemi síkon egyaránt igen fontos szerep hárul.
E folyamat eredményességének feltétele, hogy a scyllák és charybdisek között a jövőben folytatódik-e az a nemzetépítés és az a kulturális kibontakozás, amelynek egyik legfőbb összetevője maga a normalitás megerősítésére irányuló konzervatív gondolat.