Receptért könyörög az osztrák lap: komoly visszhangra talált „Orbán trükkje”
Robert Fico is hasonló megoldást javasolt.
Márki-Zay Péter csak vergődik a közösségi médiában: még a városházi botrányban fuldokló Karácsony és az előválasztáson megbukott Mesterházy is simán veri. Itt a LikeFight!
Kereki Gergő írása
***
Ha szombat, akkor LikeFight: újra jelentkezik a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatunk. Ezúttal a november 15-25. közötti időszakot elemeztük. Nézzük, mi történt a Facebookon!
A november első felében észlelt trendek tovább folytatódtak, az egyetlen meglepetést Márki-Zay Péter mélyrepülése okozta, aki az előválasztás óta eltelt időszak eddigi leggyengébb teljesítményét nyújtotta. Az elmúlt tíz napban annyira leromlott a baloldali miniszterelnök-jelölt összesített interakciószáma, hogy a baloldalon belül is a hatodik helyre szorult vissza, még az olyan korábbi jelöltek is előzték, mint az előválasztáson megbukott Mesterházy Attila vagy a Városháza-ügyben megmártózó Karácsony.
Vezető politikusok harca
Rendkívül szoros meccs alakult ki a baloldali és a jobboldali vezető politikusok között, a verseny egy hajszálon múlott, végül a baloldal nyert.
A vezető politikusok versenyében Márki-Zay Péter visszaesése látványos volt, mostanra már két korábbi baloldali miniszterelnök-jelölt is előzi: Mesterházy Attila és Karácsony Gergely.
Érdekesség, hogy a jobboldalon ezúttal nem Orbán Viktor, hanem Szijjártó Péter külügyminiszter végzett az élen.
Karácsony vs Márki-Zay Péter
Márki-Zay Péterrel kapcsolatban a baloldali elemzők és médiumok is azt a várakozást építették, hogy képes lesz a jobboldaliakat is integrálni az ellenzéki összefogásba. A baloldal miniszterelnök-jelöltje a migráció és rezsicsökkentés témájában indított frontális támadást a Fidesz ellen. Az interakciószámokból világosan kiderült: Márki-Zay kampánya nemhogy a jobboldali szavazókat nem vonzotta be, de egészen látványos, lefelé tartó spirálba lökte őt, így még a baloldali háziversenyben is visszaesett. A november eleje óta tartó trendből az rajzolódik ki, hogy Márki-Zay Péter eddigi nyilatkozatai egyáltalán nem lendítették előre a baloldali összefogást.
Talán pont ezeket az adatokat elemezve vehette észre Márki-Zay sebezhetőségét a tech-milliárdos, Gattyán György is, aki vélhetően nem véletlenül éppen most lengette be elindulását a 2022-es parlamenti választáson.
A hivatalos oldalak harca
A hivatalos oldalak esetében ugyanaz volt most is a felállás, mint november első felében: magabiztos jobboldali előny látható. A pártok oldalai hozták a szokásos teljesítményüket, az egyetlen változást a Magyarország Kormánya Facebook-oldal eredményezte, amely a koronavírus-helyzettel kapcsolatos gyors tájékoztatásnak köszönhetően minden kategóriát egybevéve is a vizsgált időszak legsikeresebb Facebook-oldala volt. A kormány kiugró interakciószámai jól mutatják, hogy a koronavírus-járvány okozta helyzetben mekkora elérése lehet a közszolgálati üzeneteknek.
Véleményvezérek
Egyértelmű jobboldali győzelemmel zárult a véleményvezérek csatája, a fiatal jobboldali influenszerek alaposan helybenhagyták a Gyurcsány-érdekkör által dominált baloldali élmezőnyt.
Egyelőre úgy néz ki, hogy a jobboldal Megafonra alapozott stratégiája üzembiztosan szállítja a remélt eredményeket, de egyre többeket aggaszt a tiltás, a letekerés vagy a shadowbannolás veszélye.
Jó példa erre Rákay Philip esete is. Miután a Megafon vezető személyiségére lecsapott a Facebook cenzorgépezete, a patrióta véleményvezér új oldallal tért vissza november 17-én. A módszer bevált: a jobboldali közönség néhány nap alatt az élmezőnybe repítette Rákayt. Ugyanez történt néhány hete Bohár Dániellel is, aki tiltás miatt indított új oldalt. Az eset tanulsága az lehet, hogy a jobboldalnak be kell áraznia a korlátozásokat, tiltásokat. Sok hasonló eset fordulhat elő a választásokig, de az ismert szereplők új oldalait egyből megtalálja és jutalmazza a közösség.