Igazából tudtam, hogy váltanom kellene országot
Ehelyett ott rohadtam szinte minden magyar tévécsatornánál.
Ismét jelentkezik a LikeFight, a Mandiner új, a közösségi médiát, mint közéleti harcteret elemző sorozata. Ezúttal november első két hetének közösségi médiás aktivitását elemezzük.
Kereki Gergő írása
***
Késhegyre menő küzdelem szűkös baloldali győzelemmel a vezető politikusoknál, magabiztos jobboldali előny a hivatalos oldalaknál, összecsaptak a patrióta és az ellenzéki véleményvezérek. De ki nyert? Ismét jelentkezik a LikeFight, a Mandiner új, a közösségi médiát, mint közéleti harcteret elemző sorozata. Ezúttal november első két hetének közösségi médiás aktivitását elemezzük.
Ha közlekedett már autópályán, bizonyosan átélt már idegőrlő pillanatokat, például amikor az egyik kamion a másikat próbálja előzi. Ha a vezető politikusok harcát figyeljük, akkor ezzel a példával lehetne a legjobban szemléltetni, mennyire szoros versenyben csaptak össze november első két hetében az országosan ismert vezető politikusok a Facebookon.
A belső sávban most a baloldal tett szert némi előnyre, azonban az adatok részletes vizsgálata után érdekes kép rajzolódik ki előttünk. Jól látható, hogy a jobboldalon egy erős élmezőny állt össze Orbán Viktor vezetésével, akit Varga Judit és Szijjártó Péter követnek a dobogón. Ebben a kéthetes periódusban az öt legjobban menő bejegyzésből négy Orbán Viktor oldaláról származik. Az erős fideszes élmezőnytől kivételesen leszakadt Kocsis Máté frakcióvezető, pedig októberben még szorosan követte a triót.
Ahogyan októberben volt, most is jól látható, hogy a baloldalnak gyengébb ugyan az élmezőnye, de a politikusaik sokkal kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtanak a közösségi médiában (azaz számszerűen most több volt az erős harcos).
Amíg a jobboldalon Orbán Viktor vezető szerepe megkérdőjelezhetetlennek tűnik, addig a baloldalon Márki-Zay Péternek még mindig nem sikerült az élre törnie, Jakab Péter utcahossznyi előnyt tud felmutatni a baloldal miniszterelnök-jelöltjével szemben. Talán pont a lemaradás csökkentése érdekében folyamodott Márki-Zay Péter a lájkvásárláshoz, nemrég a Bennfentes hívta fel a figyelmet arra, hogy a baloldal miniszterelnök-jelöltjének van olyan bejegyzése, ahol lájkolóinak bő fele arab, venezuelai, vagy japán álprofil. Ahogy írják: „Ezt a technikát akkor szokták bevetni, ha a marketingesek kényszeresen arra törekednek, hogy egy márkának, terméknek, vagy éppen politikai messiásnak nagyon sok lájkolója legyen hirtelen.”
Első ránézésre a pártok versenyében sima Fidesz győzelemmel zárult november első két hete. Kicsit alaposabban megvizsgálva azonban kiderül, hogy a verseny a látszatnál kiélezettebb volt, csak hogy a Fidesz óriási mennyiségű interakciót ért el a párt kongresszusának napján, 14-én ugyanis 244 ezer interakciót szereztek. Csapatunk az összes aznapi bejegyzés kielemezte, és kiderült, hogy messze a határvédelem volt a Fidesz legtöbb interakciót hozó témája.
Már az első elemzésünkben rámutattunk arra, hogy bár a baloldali médiumok igyekeznek fiatalos, „új erőnek” bemutatni a Momentumot és a Mindenki Magyarországa Mozgalmat, a fiatal tömegek becsatornázásának egyelőre semmi jele nem látszik a neten.
November elején ugyanis még a KDNP is maga mögé utasította a Momentumot és Márki-Zay Péter mozgalmát. De az is sokat elmond, hogy egyetlen Momentumos politikus sem tudta még felküzdeni magát a LikeFight baloldali top10-es listájára.
Az interakciószámok október óta egyelőre azt jelzik, hogy az interneten a messiásként várt új szereplők valójában lefelé húzzák a baloldal kampányátlagát.
A politika számára a közösségi média a mozgósítás leginnovatívabb terepe, annak pedig legizgalmasabb szeglete a véleményvezérek és mémoldalak világa, ahol nincsenek szabályok, minden találat ér. A paletta egyébként rendkívül színes: megtalálhatóak itt régi, nagy mémoldalak, véleményvezérek és politikailag elkötelezett blogok is.
A jobboldal dominanciája, ismételt győzelme és a Megafonos véleményvezérek túlsúlya alátámasztja a jobboldali stratégia létjogosultságát, a nemzeti tábor fiatal arcai húzzák maguk után a jobboldali Facebook-közösséget, míg a baloldal most alaposan lemaradt a versenyben.
A véleményvezér fronton nem is az az érdekes, hogy ki nyert, hanem az, hogy mi történik a baloldalon. Ha megnézzük a baloldali mémoldalakat és véleményvezéreiket, akkor már hetek óta azt láthatjuk, hogy a Gyurcsány Ferenchez bekötött szereplők viszik a prímet: a baloldalon a DK kommunikációját harsogó mémoldalak, blogok és újságírók, illetve Homonnay Gergely és Gyurcsány-fan macskája jelentik a maximumot. A Momentum, a Párbeszéd vagy éppen az Márki-Zay mozgalma semmilyen eredményt nem tud ebben a szcénában felmutatni.
Persze meg kell jegyeznünk, hogy a DK-s oldalszerkesztők élete most nem könnyű, elég, ha betekintünk a Márki-Zayt propagálni próbáló bejegyzéseik hozzászólásai közé, az ellenzéki törzsbázis véleménye megosztó a saját miniszterelnök-jelöltjükről. Az ellenzéki közvélemény meghatározó arcai is gyakran nárcisztikus, összeférhetetlen alakként festik le a hódmezővásárhelyi polgármestert.
A Mandiner pár hete arra vállalkozott, hogy megvizsgálja, mekkora szeletet tudnak maguknak kihasítani a pártok, a politikusok, a véleményvezérek és a mémoldalak abból a figyelemből, amit a választók a közösségi médiában töltenek. A szereplők eredményességét interakciószámok (like, komment, megosztás) és videómegtekintések alapján mérjük. Az adatok pontosak, azokat közösségi média elemző rendszerek segítségével gyűjtöttük, ellenőriztük.
Ahogy az elmúlt két hét elemzéséből is kitűnik, kiélezett a verseny a közösségi médiában. A LikeFight alakulásáról az elkövetkező időszakban is beszámolunk majd.