Ezt a felfoghatatlan panorámaképet egyes elbeszélések szerint a halál után majd megnézhetjük. Az életfilm azonban ezekben az elbeszélésekben úgy jelenik meg, mint amit egyszerre látunk kívülről és belülről. Egy olyan film, amelyben a cselekmény egyszerre emlék és aktuális esemény. Ráadásul az esemény összes létező nézőpontjával, kiterjedésével és összefüggésével együtt. Jelenlegi tudatunk számára felfoghatatlan élmény. Meg is rémülök egy pillanatra, amikor belegondolok, hogy ha már ez a kocsmaszag egy ilyen szakadékot volt képes megnyitni bennem, mi lesz majd, amikor az életfilmre kerül sor.
Odabent a félhomályban néhány jól ismert arc, szintén a múlt sötét tárnáiból. Nagyjából egykorúak velem, de jóval idősebbnek tűnnek. Ki tudja, talán én is jóval idősebbnek tűnök magamnál. Egyszer elmentem a kisebbik fiam osztálykirándulására.
Üldögéltünk egy domboldalon, amikor az egyik gyerek odalépett hozzám és azt kérdezte: Te kinek a nagypapája vagy?
Erős kérdés volt, némiképp váratlan, el is morfondíroztam rajta egy darabig. Azt válaszoltam neki, hogy még nem tudom, kinek a nagypapája vagyok, de talán majd egyszer megtudom. Ez a válasz a gyereket hozta zavarba, láttam rajta, hogy próbálja megérteni, de nem járt sikerrel. Kicsit röhögcsélt, aztán elszaladt. Jó kérdés volt, szépen rétegzett és szellemi izgalmakkal átjárt, noha a gyerek nyilván csak azért szegezte nekem, mert valamiért jóval idősebbnek látott a többi megjelent apánál. Hogy nem nagyon illek közéjük, azt magam is mindjárt láttam, ennyiben – is – igaza volt a gyereknek.
Kértem egy kávét és kiültem a gangra. Vagy a verandára, ha úgy tetszik. Nem emlékeztem erre a gangra a régi időkből, igaz, akkor nem is kellett kiülni ahhoz, ha rá akart gyújtani az ember. Odalent, a gang alatti kis kertben mindenféle összehordott kacat, régi relikvia hevert a fűben. A szomszéd ház falánál, egy faállványon hatalmas óraszámlap.
Újabb szédület, megnyíló szakadék, idő és tér hirtelen bemozdulásai. Hiszen ez a régi toronyórák egyik darabja. Néhány éve renoválták a nagymarosi templomot, a toronyórát is lecserélték. A kocsma mostani gazdája megszerezte az egyik leszerelt számlapot. Amikor megláttam, a gondolat sebességénél gyorsabban tudtam, honnan származik. Ez nem ráismerés volt, nem ráeszmélés valamire. Ennek az órának a képe egyike a bennem szunnyadó legrégibb képeknek. Gyerekkoromban erről néztem, hány óra van épp. Sok helyről látszott, a Dunáról, a kert végéből, de a Hegyes-tető kilátójából is. Valószínűleg azt is erről tanultam meg, hogyan olvassuk le az időt. Egy kép, amit nem tudok leválasztani magamról, nem tudom elválasztani attól a titokzatos tartománytól, amit léleknek neveznek. Olyan mélyen van, hogy már a lélek anyagának részévé vált, a személyiség tartozékává. Ha ránézek, mintha magamat látnám. Tükör, ami egy láthatatlan önarckép jegyeit villantja fel. Sokáig néztem, a kávé közben kihűlt, odabent a kocsmában szidtak valakit, aki nem volt jelen.