Minél messzebbre tekintünk vissza a történelemben, annál könnyebben mondunk ítéletet. Nem kérdés, hogy államalapító királyunk, Szent István, és a kereszténységet megszilárdító Szent László kiváló keresztény politikusok voltak. Rengeteg vér tapadt a kezükhöz –
mégpedig pontosan a politika lényegéből adódóan.
Ezt utólag elintézzük annyival, hogy „ó, az a középkorban volt, akkor még más világ volt”. Persze, bizonyos értelemben ez így igaz – de a lényeget tekintve nem, mert az emberi természet állandó: mindig készen kell állnunk arra, hogy erőszakot alkalmazzunk. Aztán adjunk hálát Istennek, ha mégsem kell! Antonio Salazarnak nem volt rá szüksége, Francisco Franco tábornok azonban csak véres polgárháború árán tudta feltartóztatni a kommunista térhódítást.
Számomra kedves példakép Ronald Reagan, aki időlegesen egy ütőképes törzsszövetséget tudott kialakítani a sokszínű amerikai konzervatív mozgalmakból. A Stinger rakétarendszer átadásával pedig megfordította a hadihelyzetet Afganisztánban, majd az SDI bedobásával (Stratégiai Védelmi Kezdeményezés, a.m. „Csillagháborús terv” – a szerk.) térdre kényszerítette a Gonosz Birodalmát.
Látsz még bármiféle meghatározó keresztény vonást Európa politikai mindennapjaiban, illetve az EU működésében? Végleg megindultunk a lejtőn ebben a tekintetben – vagy van még remény?
Remény? Mindig van. Az ember persze racionális lény, elsősorban abból indul ki, amit tapasztal. Képzeletünkben meghosszabbítjuk a jelenben zajló folyamatokat, és ennek alapján vizionáljuk a jövőt. Ez az eljárás érthető, logikus és nagyon emberi, de mégsem helyes.
A történelem számtalan fordulatot hozott már – a keresztény kultúrkör az iszlám elterjedésétől kezdődően gyakorlatilag folyamatos defenzivában volt. A középkor végén elesett Bizánc, a török Bécset ostromolta, a velenceiek velük sefteltek. Erre váratlanul felfedeztük Amerikát, és a nyersanyag számolatlanul ömlött be Európába. Nemcsak hogy kiűztük az iszlámot, de a gyarmatosításnak köszönhetően a kereszténység valódi világvallás lett. A politikai tervezés során tanácsos számításba venni azt,
amit Russell Kirk így mond: „Divine tactic” (isteni taktika) – ez nagyjából a Gondviselést jelenti.
Ne felejtsük el azt sem, hogy az építkezéshez idő kell. Ismét visszautalnék a magyar középkorra – a keresztény állam alapjait Szent István királyunk rakta le a XI. század elején, az utolsó pogány lázadást pedig Szent László király verte le ennek a századnak a végén. Vegyük figyelembe: ehhez az eredményhez szükség volt arra, hogy a hatalom céljai tartósan egy irányba mutassanak! De ellenpéldát is mondhatunk, az alapos romboláshoz is idő kell: a felvilágosodás eszméi szintén generációk alatt terjedtek el, a francia katolikus monarchia végső megsemmisítése is kétszáz évet vett igénybe. A 18. század első felében jött létre a république des lettres (a felvilágosult értelmiségiek informális hálózata), a laïcité (Egyház és állam szétválasztása) azonban csak 1905-ben vált törvénnyé. A templomba járást pedig még mindig nem sikerült teljesen felszámolniuk.
Sőt, vallási ébredésnek vagyunk tanúi.
Franciaországból rajzanak ki a lelkiségi mozgalmak, hiszen ahol elburjánzik a bűn, ott túlárad a kegyelem.
(Nyitókép: Ficsor Márton)