A magaskultúrában – habár nem szeretem ezt a kifejezést, mert süt belőle a kirekesztő, gőgös elitizmus – és természetesen a tömegkultúrában is tevékenyen ott kell lennünk. Magyarországon sok tartozásunk van még ezzel kapcsolatban. Békés Márton itt, a Mandineren is utalt arra, hogy szükség van olyan filmekre, amelyek a magyar történelem jelentős eseményeit dolgozzák fel. Ezzel teljes mértékben egyetértek, ahogy azt is gondolom, hogy segíteni kell azokat a szépirodalmi szerzőket, akiknek kellő tehetségük és szorgalmuk van ahhoz, hogy maradandó értéket alkossanak. Olyan művészekre gondolok, akik valóban a magyar kultúrához tesznek hozzá, nem pedig szolgai módon másolják a nyugati trendeket.
Ne zárkózzunk be, merjük építeni a magyarság öntudatát a kultúrán keresztül!
A politika felelőssége csupán annyi, hogy megteremtse ennek feltételeit.
Ön szerint mely könyveket kellene feltétlenül elolvasnunk ahhoz, hogy megfelelő mértékű „lokalista önvédelemre" tegyünk szert?
A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány nagyon sok értékes könyvet adott ki az elmúlt húsz évben, érdemes figyelni az idei köteteket is. Egyetértek Grób Lászlóval, hogy fontos a német, a francia vagy az angolszász kortárs konzervativizmus, de nekünk saját, magyar konzervativizmusra van szükségünk. Lássuk csak! Ha a rendszerváltoztatást, a posztkommunista korszak végét akarjuk megérteni szuverenista szemszögből, illetve azt, hogy mi történt hazánkban az elmúlt bő harminc évben, milyen szabadságküzdelmet vívtunk meg, akkor Schmidt Mária Országból hazát – 30 éve szabadon (KKETTK Közalapítvány Kiadó, 2020) című könyve a legfontosabb olvasmány. Annak a politikai tudásnak a megértéséhez, amely az Orbán-korszak felépítéséhez és a többség igazságának megvédéséhez volt szükséges, a most megjelent Orbán-szabály (KKETTK Közalapítvány Kiadó, 2021) című könyvet tudom ajánlani, G. Fodor Gábor tollából. A genderideológia visszásságaival kapcsolatos művek terén Szilvay Gergely könyvei egyértelműen kiemelkednek a mezőnyből, különösen ajánlom a legújabb, A gender-elmélet kritikája (Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. 2020) című kötetét. Ahogy Lánczi András Konzervatív kiáltványát (Attraktor, 2002) is újra és újra elő kell vennünk. Békés Márton legújabb kötete, a Kulturális hadviselés (KKETTK Közalapítvány Kiadó, 2021) szintén kihagyhatatlan, ahogy a Kommentár tavaly megjelent első számának Mi magunk című írása is, ami a 2020-as évek konzervatív stratégiáját igyekszik felvázolni. Fricz Tamás elmúlt évekbeli írásai részletesen taglalják a szuverenista–lokalista küzdelmet – csak ajánlani tudom egykori tanárom írásait. Akinek igénye van elmélyülni olyan kulturális, társadalom- és szellemtudományi írásokban, amelyek meghatározzák a mai magyar konzervatív gondolkodást (mert a konzervativizmus csak nemzeti lehet), annak a Kommentár folyóiratot jó szívvel ajánlom. Czopf Áron a Kommentár idei első számában – aminek ráadásul az Eljövendő konzervativizmus volt a kiemelt témája – a konzervatív térszemlélet vizsgálta, ami izgalmas filozófiai kihívás, szívesen olvasnék ebben a témában hosszabb alkotást is a szerzőtől. Jól és okosan kell írni, de a szellemi közösségeket is meg kell tudnunk szervezni – számomra ez az elmúlt évtized konzervatív erőfeszítéseinek tanulsága.