BBC: Megkönnyebbültek a románok – egy csapásra elszállt minden bánatuk
Egyik napról a másikra jobb helyzetbe fog kerülni a keleti szomszédunk.
Milyenek a romániai oktatási megoldások a járvány idején? Miben szigorúbb keleti szomszédunknál az iskolák működése? Helyzetkép az erdélyi koronavírus elleni küzdelemről, ami hazánk számára is tanulságos lehet.
A koronavírussal diagnosztizált betegek száma drasztikus mértékben növekszik Romániában, így az oktatás is átalakult szeptembertől. A legfrissebb adatok szerint 930 tanintézetben folyik kizárólag online tanítás. De hogy működik a többi iskola, miben más a helyzet Erdélyben, mint nálunk?
Zöld, sárga, vörös kód
A zöld szerint az egészségügyi intézkedéseket betartva járhatnak a diákok iskolába. Ebben az esetben a tanulóknak kötelező a maszkviselés az intézmény falain belül, valamint az osztályok nem érintkezhetnek egymással, még akkor sem, ha a két iskolás családtagnak számít. A személyes jelenléttel történő képzés egyébként abban az esetben maradhatott érvényben, ha az ezer főre jutó új esetszám nem haladja meg az egyet.
Ha az ezer főre eső fertőzöttek száma egy és három között van, a sárga forgatókönyv lép érvénybe. Ennek értelmében hibrid oktatás történik az iskolákban: az óvodások, elemi osztályosok, a nyolcadikos és tizenkettedikes végzősök bemennek a tanintézményekbe. A többi tanuló egy része bejár, egy része pedig online tanul, az iskola adottságainak függvényében, figyelmet fordítva arra, hogy legyen helyük azoknak, akiknek minden nap be kell járni. Ha háromnál is nagyobb az ezer lakosra jutó napi megbetegedések száma, a vörös forgatókönyv lép hatályba, ami azt jelenti, hogy teljesen bezár az intézmény, és a foglalkozás kizárólag internetes felületen zajlik tovább. Jelenleg 11460 tanintézetben történik személyes jelenléttel a tanítás, 5266 iskolában hibrid képzés szerint és 930-ban kizárólag webes felületen. Ebből 256 iskolában a tanárok vagy a gyerekek körében megbetegedettek miatt zártak be az intézmények, 674-ben pedig a településen regisztrált magas esetszámok miatt.
A legtöbb magyarok lakta megyében a sárga forgatókönyv van érvényben. Maros megyében 188, Kolozs megyében 124, Hargita megyében pedig 56 iskolában folyik hibrid oktatás. Hargita megyében 29, Kolozs megyében pedig öt intézmény működik a piros rendszer szerint. Szilágy megyében 47 tanintézet áttért teljesen az online oktatásra, és mindössze 14 iskolában járhatnak be felváltva a gyerekek. Szatmárnémetiben egyelőre a legtöbb intézmény a zöld módszer szerint működik. Kovászna megyében 111 iskola üzemel hibrid módszerrel, és nyolc haza küldte minden diákját.
Fertőtlenítés és Google Classroom
A zöld forgatókönyv szerint működő iskoláknak ügyelniük kell rá, hogy az iskolások között minimum egy méter távolság legyen. Rendszerint nehézséget okozott e szerint berendezni az osztálytermeket. Tamási Zsolt, helyi tanácsos és a marosvásárhelyi II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Teológiai Líceum igazgatója szerint a tanintézményeknek külön figyelni kellett arra, hogy két osztály ne legyen egyszerre kint a folyosón, ezért a szünetek új beosztást igényeltek. Ezeket úgy kellett kialakítaniuk, hogy tízpercenként más osztály legyen szüneten, így nem találkozhattak a folyosón. Hozzátette, hogy ez a takarítónők feladatát is megnehezítette, mert
Az egészségügyi szabályok betartására különös hangsúlyt kellett fektetni a vonatkozó rendelet értelmében.
Természetesen az online oktatás nagyban megnehezíti a tanárok és a diákok életét, sőt, még a szülőkét is. A legnagyobb problémát az okozza, hogy a hátrányos helyzetű családokból származó iskolásoknak jellemzően nincs eszközük, amin keresztül részt vehetnének az online órákon.
Tamási Zsolt elmondta, Maros megyében felmérést végeztek a tanulók körében, és minden olyan növendék kapott táblagépet, vagy az önkormányzattól, vagy a tanügyminisztériumtól, aki nem rendelkezett sem számítógéppel, sem laptoppal. Ezeken az eszközökön korlátlan internet-hozzáférés van. Azonban arra még nem érkezett megoldási javaslat a kormány részéről, hogy mi történik azokkal a gyerekekkel, akik olyan kis falvakban élnek, ahol nincs internethálózat sem. Szintén gondot jelent az, hogy minden megyében a táblagépek és laptopok beszerzésén dolgoznak az önkormányzatok, ezért egyre jobban csökken a kínálat, és így az árak is emelkednek.
A marosvásárhelyi igazgató szerint a hibrid módszer esetében a tanárok számára a legnagyobb gondot az óraszervezésének folyamata jelenti. „Amikor hibrid oktatás zajlik, a tanárnak figyelnie kell arra a diákra is, aki fizikálisan jelen van és arra is, aki képernyőn keresztül követi a tananyagot. Ebből a szempontból ez nehezebb a zöld és a piros forgatókönyvnél is” – magyarázta Tamási Zsolt. Azokban az osztályokban, ahol hibrid tanítás folyik, van asztali számítógép, illetve táblagép, de egyensúlyozniuk kell a Wifi, vezetékes internet és a 4G használata között, annak függvényében, hogy melyik osztályban milyen erősségű az internetjel.
A II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Teológiai Líceum a Google Classroomra regisztrált, így azok a diákok, akik otthonról követik az órát, ezen a felületen vehetnek részt a tevékenységben. Kérik a kamera bekapcsolását a tanulóktól, abban az esetben, ha rendelkezésükre áll. Ellenkező esetben nem kötelezhetőek erre, viszont így nehéz azt követni, hogy valóban részt vesz-e az órán, vagy pedig bejelentkezett és mással foglalkozik.
A megbetegedettek száma napról napra újabb rekordokat dönt. A Tanulók Országos Tanácsa felszólította a hatóságokat, az oktatási minisztériumot, polgármestereket és iskolaigazgatókat, hogy minden tőlük telhető szükséges intézkedést hozzanak meg, annak érdekében, hogy bármikor átállhassanak a teljes online oktatásra, erre azonban még várni kell.