„Zsidók, melegek, rejtőzködjetek!” – üzeni a berlini rendőrfőnök
Különösen akkor kell titkolózniuk Barbara Slowik szerint, ha arab negyedekben járnak.
Elindult a forgalom Berlin és a német főváros körüli Brandenburg tartomány új nemzetközi repülőterén szombaton, az első tervekhez képest kilenc év és egy nap késéssel.
Elindult a forgalom Berlin és a német főváros körüli Brandenburg tartomány új nemzetközi repülőterén szombaton, az első tervekhez képest kilenc év és egy nap késéssel. A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) elsőként két ünnepi különjáratot fogadott, a Lufthansa LH 2020-as számú járata Münchenből, az Easyjet EJU 3110-as járata a rövidesen bezáró berlini Tegel repülőtérről szállított vendégeket a megnyitóra. A BER az egykori NDK területén végrehajtott legnagyobb beruházás. Közpénzből finanszírozták, több mint hétmilliárd euróba (2570 milliárd forint) került. Befejezésére ötször kellett új időpontot kitűzni. A munka az utóbbi évek kudarcainak megfelelő módon a polgári repülés történetének egyik legmélyebb válságának közepette ért véget.
A nemzetközi légi közlekedés a koronavírus-világjárvánnyal leginkább sújtott ágazatok közé tartozik, így a BER kihasználtsága az utasforgalom világszerte meredek visszaesése miatt az első időszakban várhatóan legfeljebb 25 százalékos lesz. Ezért a repülőteret üzemeltető vállalat már az induláskor 300 millió euró rendkívüli tőkeinjekcióra szorul a tulajdonosoktól – Berlin és Brandenburg tartománytól és a szövetségi kormánytól –, hogy elkerülje a csődöt. Az építkezés 2006-ban kezdődött, és az első tervek arról szóltak, hogy 2011. október 30-án indul a forgalom a három kisebb berlini nemzetközi repülőteret (Tempelhof, Tegel, Schönefeld) kiváltó új légikikötőben. A csúszás sorozatos tervezési és kivitelezési hibák és mulasztások következménye, rendbe kellett hozni a többi között az épületegyüttes tűzvédelmi rendszerét, a falakba beépített csővezetékkel és kábelhálózattal együtt. A feladat összetettségét mutatja, hogy a főépület 220-szor 180 méteres és 32 méter magas – hatszintes és összesen 280 ezer négyzetméteres –, tervezésében pedig több mint 150 mérnöki iroda működött közre.
A csaknem kétezer futballpályányi területet elfoglaló repülőtér évi 27 millió utas fogadására alkalmas. A koronavírus-járvány előtt készített tervek szerint már működése első évében bekerül Európa tíz legforgalmasabb légikikötője közé. A Berlin központjától néhány kilométerre fekvő Tempelhof repülőteret már 2008-ban bezárták. Az ugyancsak a város belső kerületeinek közelében fekvő Tegel repülőteret a következő napokban fokozatosan leállítják, és november 8-án bezárják. A BER szomszédságában fekvő schönefeldi reptér még néhány évig indít és fogad majd járatokat, de nevet vált, BER Terminal 5. néven működik tovább.
Az alábbi videóból az olvasók megismerhetik mi is okozta pontosan a reptér megnyitásának csúszását:
(MTI)
Fotó: MTI/ EPA/ Hayoung Jeon