Hoepfner Guido: a budai Várban is csodákat alkotott a sokoldalú építész
2020. június 12. 09:27
Igazi virtuóz volt, csodásan egyesítette a különböző építészeti stílusokat, például a historizmust a szecesszióval. A ma már ritkán emlegetett Hoepfner Guido a budai Várban Hauszmann Alajos hívására részt vett a Királyi Lovarda, a királyi és főhercegi istálló és a Habsburg -lépcső megtervezésében is. Következzék a szász származású építész élete, akit nem kímélt a sors, a felesége ugyanis öngyilkos lett – egy újabb izgalmas cikk a Nemzeti Hauszmann Program Facebook-oldaláról.
2020. június 12. 09:27
p
0
0
4
Mentés
Hoepfner Guido 1868-ban született egy gazdag felvidéki szász családban, méghozzá Szepesváralján. Tehetős volt a família, hiszen az édesapja a helyi hitelbank és takarékpénztár igazgatójaként dolgozott. A fiatal Hoepfner a meseszép, középkori épületekben gazdag Lőcsén járt gimnáziumba. Szerette ezeket az épületeket, ám a budapesti Műegyetemre mégis a gépészkarra jelentkezett. Aztán hamar ráébredt, valójában az építészet az ő világa, s átjelentkezett az építészmérnöki karra.
Az egyetem elvégzése után több jeles tervvel jelentkezett, Szabadkán templomot, Temesváron a vasútállomás épületét tervezte meg nagy sikerrel.
Nem véletlen, hogy a budai Vár építésével megbízott Hauszmann Alajos is maga mellé vette.
Olyannyira, hogy bevonta a Királyi Lovarda, a királyi és főhercegi istálló, a Habsburg lépcső, a Magyar parasztház és a Várkerti pálmaház megtervezésébe. Hoepfner Guido csodákat alkotott, nem véletlen, hogy 1906-ban a Ferenc József-rend lovagkeresztjét vehette át.
Hoepfner a szűkebb hazájában is szép épületeket tervezhetett: neki köszönhetjük például az ótátrafüredi Nagyszállót, a tátralomnici Palota Szállót, a Csorba tónál található Nagyszállót is. A budai Várban a historizmus jegyében tervezett, ezeknél a szállodáknál viszont már pompásan ötvözte a historizmust például a szecesszióval.
Karrierje felfelé ívelt, a magánéletében viszont komoly válságot kellett megélnie 1901 februárjában. Ekkor már kilenc éve élt együtt a feleségével, Fleischer Mariskával, s már a közös gyermekük, Edith is megszületett. A család a Soroksári utca 5. szám alatt, a Rotter-féle ház harmadik emeletén lakott ekkortájt. A gyászos napon a felesége reggel felkelt, átsétált a szalonba, és egy vadászkéssel tüdőn döfte magát. Percek alatt meghalt. Mikor Hoepfner Guido rátalált, még élt az asszony, aki ekkora már rádöbbent, hogy mit tett és kétségbeesetten csak azt rebegte:
„Édes Gidám! Meghalok! Megszúrtam magam!”
Mint utóbb kiderült, az ekkor már közismert építész felesége ideggyengesége korábban is megkeserítette az életüket, két évvel a tragikus eset előtt mérget ivott, de akkor sikerült megmenteni az életét.
Hoepfner Guido magára maradt az első elemibe járó kislányával, akinek mindent megadott, mellette pedig az építészetbe menekült. Összeállt egy másik tehetséges és szenvedélyes építésszel, Györgyi Gézával, s pompás épületeket terveztek együtt. Bérházakat, villákat álmodtak meg közösen Budapesten, Hoepfner pedig egyre több városfejlesztési feladatot kapott.
Őt bízták meg az Andrássy út torkolatának városrendezésével, majd az Erzsébet sugárút fejlesztésével. 1912-ben királyi tanácsos lett, amit a korabeli lapok szerint azért érdemelt ki, mert
megálmodta az első balatoni gyermekszanatóriumot, ráadásul a tervezésért egyetlen fillér honoráriumot sem kért.
A kiváló építész később az Országos Középítkezési Tanács tagja lett, majd egyre magasabbra kapaszkodott a mérnöki ranglétrán. Végül 1929-ben a Magyar Mérnök és Építész Egylet alelnökének választották, 1932-től pedig a magyar Parlament felsőházának tagja lett.
Hoepfner Guido életműve pazar, ám sajnos sok épület súlyosan megsérült vagy megsemmisült az idők során, sokat pedig úgy építettek át, hogy elvesztette a varázsát. A budai Várban tervezett épületek is jobbára megsemmisültek vagy súlyosan megrongálódtak a II. világháború alatt, ám most az elmúlt több mint 100 év legjelentősebb budavári fejlesztési programjában, a Nemzeti Hauszmann Program keretében eredeti tervek alapján
újjáépítették a Királyi Lovardát is.
A régi pompájában tündöklő épületet a Csikós udvar megújítása, akadálymentesítése és tereprendezése után, 2021 második felében már mindenki megcsodálhatja.
A neves építész később újraházasodott, Pasaréten élt a családjával a saját tervezésű villájában és végül 1945 februárjában, nem sokkal a II. világháború vége előtt aludt el örökre, 76 esztendős korában.
A mérnöki tudás és a mesterséges intelligencia legjavát rakják bele Szaúd-Arábia presztízsvárosába; a 170 kilométer hosszú mesterséges városban egy Magyarországnyi lakos él és dolgozik majd.
Afrika is igyekszik bekapcsolódni a mesterségesintelligencia-versenybe a hiányos infrastruktúra és finanszírozás ellenére. A kutatók azonban leszögezik, hogy semmiképpen sem úgy, ahogyan azt a Nyugat szeretné.
Ma tartják a magyar–török kulturális évad zárógáláját Ankarában, ahol Orbán Viktor és Sulyok Tamás közösen képviseli Magyarországot.
p
3
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 4 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
syphax
2020. június 12. 18:44
Ótátrafüreden a Grand Hotellel ellentétes oldalán a főútnak VAN MÉG EGY MÁSIK ÉPÜLET IS, MELYET UGYANCSAK Ő TERVEZTE ÉS ÉPITETTE FÖL--AZ Ú.N. HOEPFNER-HÁZAT--MELY A GRAND HOTELLEL ELLENTÉTBEN NEM Ú.N. PFACHWERKHAUS-OS ÉPITÉSZETTECHNIKÁVAL KÉSZÜLT ÉS MA IS JOBB ÁLLAPOTBAN VAN, MINT MAGA A NAGYSZÁLLÓ! AZT A MÁSIK ÉPÜLETET A CSEHSZLOVÁK KOMMUNISTA IDŐKBEN "UDERNIK" (AZAZ "ÉLMUNKÁS") SZÁLLODA NÉVEN ÜZEMELTETTE AZ OTTANI IBUSZ, A CEDOK.FÖLDSZINTJÉN KIVÁLÓ GYORSÉTEREM ÉS SÖRÖZŐ MŰKÖDIK MA IS OTT ÓTÁTRAFÜRED CENTRUMÁBAN.AZ ÉTTEREM ÉS KÁVÉHÁZ FALÁN EZERNYI FÉNYKÉP FÜGG A FALON: MIND-MIND OLYAN ÉPÜLETEK FOTÓI A MONARCHIA MAGYARORSZÁGÁN MELYEKET GUIDO HOEPFNER TERVEZETT ÉS ÉPITETT. OTT VAN MA IS, MEG LEHET NÉZNI. NEM MELLESLEG JÓ ÉS OLCSÓ A KÁVÉHÁZ ÉS SÖRÖZŐ IS--PERSZE MAGÁNKÉZBŐL ÜZEMELTETVE MANAPSÁG.
Sokan nem értik a lovarda szimbolikus jelentőségét. Arról van szó, hogy a jelenkort 1939 augusztusa folytatásának tekintjük, az 1946-2010 közötti szégyenteljes időszakot (1956 és 1998-2002 kivételével), mint üszkös lábat, levágjuk.
Mielőtt lejöttem fatornyos falumba megnéztem a Lovardát. Még nem volt nyitva, de már készen állt az épület. Gyönyörű és tökéletesen beleillik a vár épületei közé. Sajnos az igazi csodát Mátyás budai várát - amit külföldi leírások megcsodáltak - már csak nyomokban láthatunk, mert a történelem a szó legszorosabb értelmében porrá zúzta. A csodás Corvinák és az ajtókeret maradványok, kandalló töredékek, emlékeztetnek arra milyen lehetett. Állítólag a prágai Hradzsin és a bécsi Burg egyes szárnyát Európa ezen csodája ihletett meg.