Száztizenöt éve készült el a budavári királyi palota
2020. május 19. 16:15
A híres tervező, Hauszmann Alajos az életműveként tekintett a budavári királyi palota építkezésére. Tizennégy éven át dolgozott azon, hogy elkészüljön a világszinten is páratlan épület.
Hauszmann Alajos műegyetemi tanárt 1891-ben, Ybl Miklós halála után bízták meg a budavári királyi palota megtervezésével. Két évvel később mutatta be a terveket, amelyek általános tetszést arattak. Még ugyanebben az esztendőben, május 3-án maga Ferenc József is megtekintette az építkezést és a krisztinavárosi szárnyra több mint tízmillió koronát hagyott jóvá. Azt is tudni lehet, hogy az északi szárny tervezésére és megépítésére 5,7 millió koronát engedélyezett Ferenc József, a belső berendezésre pedig 5 millió 468 ezer koronát. A tekintélyes summából aztán Hauszmann egy valóban párját ritkító palotát álmodott meg a Várhegyen.
1897 júliusában, egy nyári, meleg napon tartották a palota bokrétaünnepét.
Ekkor az épületnek már csak a tetőszerkezete hiányzott. Az ünnepségen, amelyen a munkások is megjelentek, Hauszmann Alajos, a budai Vár építője büszkén említette, hogy még egyetlen baleset sem történt az építkezés során, majd Podmaniczky Frigyes báró, az építési bizottság elnöke kiosztotta a munkásoknak járó pénzjutalmakat. Később megtekintették az építkezést, amely során mindenki kiemelte, hogy különösen szép lesz a palota déli oldala, ahol két oszlopos erkélyépület és egy zárt folyosó vezet a királyi lakosztályból a várfokon lévő új téli kertbe.
Két évvel később azt is részletesen megírták a lapok, hogy a palota nyugati szárnyában öt nagy konyhát is építettek. Egyet a királynak, egy másikat a királyi hercegnek, egy külön konyhát kaptak az udvari tisztviselők és a szolgálók is, egy konyhát pedig az udvari fogadásokra szereltek fel. Hauszmann Alajos 1900-ban a Vasárnapi Újságban részletesen ismertette a budavári királyi palota építkezését s a következőképpen fogalmazott:
„A királyi vár építése, mint eminens építőművészi feladat, melynek befejezését tőlem, valamint művész- és munkatársaimtól várják, már kezdettől fogva lelkesített és teljes munkabírásunkat foglalja le. Törekvésünk az, hogy e büszke vár, melynek fekvése páratlan, a magyar szent koronához méltó alakban, nemzetünknek a trónhoz való ragaszkodásával együtt, egyszersmind hirdetője legyen a magyar kultúrának és művészetnek.”
Hauszmann Mátyás királlyal vont párhuzamot a beszámolójában, kijelentve, hogy Mátyás megnyitotta a budai Vár kapuit az olasz reneszánsz előtt, most viszont eljött az idő, hogy a budavári királyi palota a magyar reneszánsz kezdetét jelezze. Hauszmann nem felejtette el megemlíteni a megrendelő Ferenc Józsefet sem, aki kifejezetten kedvelte a magyar tervezőt, több alkalommal magánkihallgatáson is fogadta. Hauszmann eképp írt:
„A magyar művészet legelső és leghatalmasabb pártfogója Őfelsége apostoli királyunk, kinek áldásos és bölcs uralkodása alatt művészetünk és iparunk oly fejlődésnek indult, hogy fejedelmi otthonát azzal ékesíthetjük. Legyen e fejedelmi lak számos éven át igazi otthona szeretett királyunknak.”
Azt is megírták a lapok, hogy a belső berendezéseken kik dolgoztak. A Szent István-terem faelemei és bútorzata Thék Endre gyárában készültek. A Hunyadi-terem és más fejedelmi lakosztályok az olasz reneszánsz alapján Mahunka Imre keze munkáját dicsérték. Több termen Kröszl János kárpitos csodás alkotásait láthattuk, de Gelb M. és Fia is sokat dolgozott a díszítéseken. A lakatosmunkákat, így a főbejárat kovácsoltvas rácskapuját Jungfer Gyula készítette.
A lapok azt is megemlítették, a mázolás Drobnics György érdeme, az üveges munkákat Forgó és Társa látta el, az üvegmozaikokat Róth Miksa üzemében készítették, a tükrök Burger A. és Fiai révén kerültek a helyükre. A szobormunkákat Szabó Antal kivitelezte, a márványelemeket Detoma Antal készítette, a vasmunkákat a Schlick-gyár, a parkettát pedig Neuschloss Károly. Szólni kell még az aranyozást végző Tauszig Szigfridről, a csillárokat készítő Kiszling Rudolf és Fiáról és a Magyar Fém- és Lámpagyárról. A kandallók a Zsolnay gyárából érkeztek, a mosdókat pedig Buchwald Sándor szállította. Még arról is írtak az újságok, hogy a királyi palota ezüst étkészletei Bachruch ezüstműgyárából származnak.
1905 januárjában szinte mindennel elkészültek a budavári királyi palotában, így próbavilágítást tartottak. Az eseményen ott volt Hauszmann Alajos és a palota elektromos vezetékeit tervező Ganz gyár vezérigazgatója, Asbóth Emil is.
Így írt a Pesti Hírlap a régóta várt próbavilágításról: „A királyi palota északi szárnya két órán át tündéri fényben ragyogott, s a meghívottak elragadtatással gyönyörködtek a pompás termek kápráztató illuminációjában.”
Az újság híréből az is kiderült, a próbavilágítás alatt Berkes Béla zenekara játszott, s azt is megtudhattuk, hogy a palotában 10 ezer izzó és 50 ívlámpa kapott helyet.
A budavári palota további sorsa közismert, a II. világháború alatt rengeteg sérülést szenvedett, a felbecsülhetetlen értékű berendezés nagy részét széthordták. A Nemzeti Hauszmann Program keretén belül viszont a budai Vár számos épületével együtt a budavári palota is megújul, és hamarosan újra a régi fényében pompázhat.
Afrika is igyekszik bekapcsolódni a mesterségesintelligencia-versenybe a hiányos infrastruktúra és finanszírozás ellenére. A kutatók azonban leszögezik, hogy semmiképpen sem úgy, ahogyan azt a Nyugat szeretné.
Hatvanpuszta és Felcsút pedig egy-egy kiemelt egyéni szavazókörzet legyen, mert a tekintély adja a nemzet tartását a békerezsiharcban.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 40 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brekker
2020. május 23. 12:10
"Nincsenek rá szavak, hogy mennyire gyűlölöm a két világháborút és összes következményeit. Valójában egy nagy világháború volt 21 éves tűzszünettel."
Európa leigázásáról szólt a történet.
(És zárójelbe tevéséről.)
A háborúban megsérült, majd a kommunizmusban tovább rongált palotát helyre kell állítani az eredeti Hauszmann féle formában. Ma a látvány siralmas, a díszeitől megfosztott, sivár szoc-reál épület kívül-belül csak rontja a városképet. Galériának alkalmatlan, mint ahogy a Louvre sem. A rekonstrukció után özönlenének benne a turisták, mint ahogy ma a bécsi Burg, a madridi, a stockholmi királyi palota példája mutatja.
Na ezzel levertem minden ellent, mert hova tovább, ha nincsen más?
Senkinek nem kellünk, pedig csak voltunk, vagyunk, leszünk.
De ki ment meg minket, melyik nagyhatalom?
Melyik nagyhatalom vonja vissza a helyi agarait, és hagy minket békén?
Mijafaszt kevernek itten folyton ezek, nem tudom, csak a késemet élezem mindig, mert nem akarok Balkán lenni.