A kikeresztelkedett zsidókat a fizikai atrocitások elől sem óvta meg hitbéli váltásuk. A Pest megyei Törtel kitért zsidóit 1920 tavaszán különítményesek kiláncolták, megverték, egymásra leköpésére kényszerítették őket és súlyokat cipelve tornáztatták őket. Végül a helyi katolikus pap lépett közbe. Az elkövetők indoklása az volt, hogy „volt zsidók”. Az ébredők tehát nem fogadták el a kitérést, mint a zsidóság „bűnei” alól való mentséget, és 1919 őszén a liberális zsidó Egyenlőség maga is leírta, hogy ebben „nincs közöttünk véleménykülönbség”. A kolozsvári cionista Új Kelet hasonlóan közölte, hogy a kitérők „gyáván megfutamodnak omladozó hadsorainkból”. Mások azonban nem bajlódtak cikkek írásával. 1920 elején az óbudai zsinagóga elé tűzték ki a kitérők neveit egy táblára, melyen a következő felirat állt: „Árulók”.
Kétségkívül konfliktusforrást jelentett, hogy Lendvai és Kádár rendre a vérelméletre hivatkoztak zsidóellenességükben. Lendvai 1921 nyarán egyenesen a zsidóság ellen akart keresztes hadjáratot vívni, kifejtve, hogy az antiszemitizmus nélküli kereszténység „hamis krisztianizmus”, „a sátánnak segítőség”.
A páter közvetlen köreiben erről láthatóan másképp gondolkodtak, hiszen a Szív jezsuita lap 1921 tavaszán kikérte magának, amikor egy meg nem nevezett katolikus politikus lezsidózott egy kitért zsidó nőt. Bangha maga az év októberében jelentette ki, hogy „a keresztény mivolt bizonyítására elegendőnek tartani az antiszemita tüntetést” „megalkuvás”. Egy hónappal később arról beszélt a templomban, hogy „a faji érdekek másodrendűek a vallási érdekkel szemben. A fajpolitika nem egyéb, mint prononszírozott [kimondott] pogányság, mely egyformán jelentkezik a botokudoknál, mint a farkasoknál. A kikeresztelt zsidó már nem zsidó többé, s nincs jogunk megakadályozni a magyarságba való beolvadásában”. Ezen kívül még azt az eszmefuttatást is megengedte magának a Magyar Kultúrában, hogy az askenázi zsidók valójában kazár eredetűek, vagyis finn-tatárok, „s így – sajna – a mi édes, közeli rokonaink a vérség és eredetet tekintetében”. Érdemes megemlíteni, hogy utóbbi sorait a negyvenes években összegyűjtött munkáiból a szerkesztők kihagyták.
*
Bangha Béla fajelmélettől való ódzkodása mögött a térítési szándékon kívül még egy kevéssé ismert dolog álhatott: bár a nagyjókai Bangha család 16. századi magyar nemesi família, ám Bangha apai dédanyja, Rajn Mária félig zsidó felmenőkkel is bírt, ugyanis apja, Rajn Mihály kikeresztelkedett zsidó volt. A korabeli antiszemita felfogásban természetesen egy zsidó felmenő már megrontotta az embert: mint Méhely írta, akiben egy csepp zsidó vér van, „az már zsidóul érez és zsidóul cselekszik”. Nem véletlen tehát, hogy Bangha nem volt hajlandó elfogadni az antiszemita fajelméletet, és
az sem véletlen, hogy zsidó ükapjáról mélyen hallgatott.
A páter kezdetben a szélsőséges hangoknak hitt, Túri felé helyezve Kádárt, s így még antiszemitábbá téve a Nemzeti Újságot. 1921 nyarán azonban arra jutott, hogy mégis csak a mérsékelt, legitimista, katolikus hitéleti vonalat kellene erősítenie, és az év október elsején főmunkatársi szerepet adott Cavallier Józsefnek az Új Nemzedéknél, majd átadta a lapot a liberális Esttől igazolt Szabó Lászlónak. Cavallier Az Est liberális lap – a kor Index.hu-ja – tulajdonosának, Miklós Andornak volt bizalmi embere. A Nemzeti Újságot Bonitz Ferenc alá helyezték, aki ugyan korábban vérvádtörténetek terjesztője volt, ám most betagozódott az új, katolikus hittételekhez közelebb álló irányvonalba. A KSV gazdasági vezetőjének továbbá a korábbi Baranyai Lajos helyett Vári Dezsőt, a Pesti Napló kiadóhivatali főnökét tette meg. Ugyanekkor Malcsiner Emilt, a Magyar Kurír teológus szerkesztőjét a szintúgy Miklós alá tartozó Pesti Napló anonim cikkírójává szerződtették.
Döntésének háttere politikai és gazdasági jellegű volt: Bethlen kormányra kerülése és ekkoriban alkalmazott legitimista retorikája a konszolidációs vonalat erősítette, és Bangha is úgy vélte, hogy az irányváltás kritikusainak „a KSV legitimista iránya nem tetszik”. Egyben a KSV hitelezői is nyomást gyakoroltak a páterre. Ezek mellett azonban egy személyes vonal sem elhanyagolható. Bangha tudatosan igyekezhetett filoszemita vagy kitért katolikusokat lapjaihoz vinni. Lendvai és Kádár a fajvédő sajtóban később kikeresztelkedett zsidóként azonosították Cavalliert, Szabót és Várit is. Cavallier esetében ez bizonyított tény, ám érdemes megjegyezni, hogy a korabeli zsidó sajtó szintúgy kitért zsidónak tartotta az utóbbi kettőt is. (Szabó emlékiratában a pletykát tagadta). Egyesek azt is tudni vélték, hogy 1919-ben a Klein Ármin néven született Miklós Andort maga Bangha keresztelte volna meg.
Miklós deklaráltan „toleráns és felvilágosodott” embernek tartotta Banghát, aki cserébe elhitte neki, hogy valamifajta keresztény irányvonalat fog venni, bár „sajnálattal” állapította meg, hogy az Est tulajdonosa „a válságos helyzetekben” mindig a baloldal pártjára áll, „nem mert odahajtottuk, hanem mert ösztönszerűleg odahúz”. Bangha már korábban is bevallotta, hogy az Esttel való konfliktust saját bevallása szerint „nem favorizálja”, de „egyelőre” nem is akadályozza. Érdemes azonban megjegyezni, hogy Szabó elcsábításának tervét már 1919 novemberében megfogalmazta, ahogyan ekkor a Miklóssal való együttműködést is felvetette, sőt egy hónappal később arra is utalt, hogy a Magyar Kultúrát „hozzá akarom vinni”. A döntés már lapjainak „megtisztítása” előtt érhetett, hiszen 1921 tavaszán a Miklós tulajdonában álló Athenaeum nyomda adta ki Bangha imakönyvét, melyet az Estben hirdettek. Az alkunak gyakorlati haszna is volt: az emigráns sajtó arról írt, hogy az Est eladási engedélyét meg akarták vonni, és Bangha járt közben ügyükben, később pedig az is felmerült, hogy határon túl – például Romániában – Miklós segítségével terjesztik a KSV-lapokat.
A „nagytakarítást” az antiszemita újságírók nem fogadták jól.
Túri ugyan végül nem lázadt fel Bangha ellen – noha levelezése alapján ezt minimum fontolgatta –, de Kádár már október elején sem volt hajlandó elhagyni a szerkesztőséget, és végül Szabó csak a hónap közepén, rendőri segítséggel vehette át teljesen a lapot. Lendvai első nyilatkozataiban bosszút esküdött „Szeraffinált Salóme-Blanka”, az „Ószövetségben felette jártas atya” ellen, kijelentve, hogy „egy Bangha-fecske még nem jelent zsidó nyarat”. A kivált újságírók továbbá azt terjesztették, hogy a KSV a zsidóknak, azon belül is – ki tudja, miért pont? – a Rothschildeknek lett eladva. Annyi bizonyos, hogy Bangha valóban egy – valamivel – kevésbé zsidóellenes élt akart látni. Kádár utólag azt nyilatkozta, hogy Bangha kimondott kérése volt, hogy ne támadja a zsidókat és a liberális sajtót, és állítását alátámasztja Túri levele, aki szerint Bangha kiemelte, hogy „a fajtól kell elállni”, mert „nem faj, hanem lelkület” az „új célpont”.
Bangha ezt követően persona non grata lett az ébredő lapoknál. „Bolondok voltunk”, írta ekkor Lendvai dühödt feljegyzésében, hogy Kádárral „azt hittük, fontos [az antiszemita] ügy, amely lám, nem fontos Banghának, nem fontos senkinek”. Az ébredő sajtó még durvábban fogalmazott: „Kit vádolhatnánk inkább megalkuvással és következetlenséggel, mint éppen Bangha Bélát”, akinek „útja eltért a miénktől” és „zsidó propagandát csinál”? „Kit kövessünk? Prohászkát, vagy Banghát? Nem nehéz a választás. A magyar nemzet fiai egy lélekkel haladnak az után, ki az egyetlen fajhigiéniai törvényre . . . esküszik” – állította szembe az ébredő sajtó a két katolikus közszereplőt. Az ébredő lapok ezen kívül a KSV-újságok bojkottjára is felszólítottak, és Bangha megkapta azokat a jelzőket, melyeket eddig az ő publicistái aggattak ellenfeleire: az „áruló Bangha” „rosszabb, mint a zsidó”, „destruktív páter”, egy „katolikus Baltazár” a „megvetés szemétdombján”. Döntését követően Bangha lakását ébredők támadták meg, rendőröknek kellett megvédeniük a pátert és a KSV lapjait nyomó Pallas-nyomdát. Az ébredők erőszakos fellépése ezzel nem ért véget, november elején egy ébredő-gyűlésen verték meg a KSV egyik újságíróját, akit „Bangha-bérencnek” neveztek.
Bangha korábbi szövetségeseinek való hadat üzenésével nem járt jól. Mint egy belső jezsuita rendtartományi jelentés 1922 elején megállapította,
Banghát mindenki gyűlölte,
a protestánsok katolicizmusa, a katolikusok megalkuvása, a fajvédők vélt zsidóbarátsága, a kormány pedig legitimizmusa miatt.
Mint arra Molnár Antal történész utal egy írásában, a pátert felettesei 1921 októberében az Egyesült Államokba, 1923 őszére pedig Rómába küldték, hogy ne keltse tovább a jezsuita rend rossz hírnevét sajtóvállalkozásával, Bangha pedig engedelmes szerzetesként fejet hajtott felettesei döntése előtt. Rómába való távozása előtt még írt egy mentegetőző levelet a fajvédő Célba, melyben kifejtette: nem lett a zsidók bérence attól, hogy a zsidókat és a magyarokat fajrokonnak tartja. A jelzőt azonban már sosem mosta le magáról, és Méhely Lajos fajvédő tíz évvel később is komplett, a páternek címzett füzetben fejtette ki, hogy míg ő maga Makó, addig Bangha Jeruzsálem.
Lendvai és Kádár kevéssé tanultak az eseményekből. Bár Lendvai egy ceglédi ismerőse azt javasolta számára, hogy
a továbbiakban „ügyesen és simán” zsidózzanak,
„hogy eböl azé [sic!] bíróság elébe ne álljunk”, a tanács kevéssé talál fülekre. Kádárt 1923-ban Sándor Pál liberális zsidó politikus feljelentette, mivel a publicista egy évvel korábban a „parazita” zsidó faj ostorral való kiűzéséről ábrándozott egy írásában. Kádárt első fokon felmentették, mondván, hogy a cikk a zsidóságot nem mint felekezetet, hanem fajt támadta. Másodfokon viszont elítélték, mivel „Magyarországon jogászi szempontból zsidó nemzetiségről beszélni nem lehet”.
Jellemző, hogy amikor a bíróság elítélte Kádárt, másnap Horthy Miklós személyesen tett látogatást munkahelyének nyomdájában és üdvözölte a szerkesztőt. Az ítélet később önálló életre kelt, mert amikor 1925-ben egy a numerus clausus nemzetiségi zsidóságdefinícióját és diszkriminatív tételeit támadó, brit zsidók által kezdeményezett népszövetségi petíció állásfoglalásra kényszerítette a magyar kormányt, a hivatalos válasz az volt, hogy a kormány a második bírói ítélet álláspontját osztja. De hogy a faji definícióra épülő antiszemita rezsim rasszizmusát nyilvánosan letagadta – ez csupán egyike volt a keresztény kurzus súlyos ellentmondásainak.
Nyitókép: Bangha Béla 1929-ben (Fortepan / Jezsuita Levéltár)