Nyitókép: Hódolat Mednyánszkynak – Végh Attila fotográfiája
A természet olyan képekkel ajándékoz meg minket, amelyeket sok esetben nem vagyunk képesek értelmezni, legalábbis a józan eszünkkel nem. Elénk tárul egy kép, és miközben nézzük, azt érezzük, hogy amit látunk, az egy üzenet, egy olyan üzenet, amit valójában nem értünk, holott nekünk szól. Jelképek erdején át visz az ember útja – írja Baudelaire Kapcsolatok című versében. Az erdőt járva sokszor jut eszembe ez a sor.
Az erdő, a természet nyelve akkor válik megfejthetővé, értelmezhetővé, ha megértjük, hogy jelképeken keresztül szólít meg.
De ezek a jelképek nem az elménknek szólnak, nem a racionális tudatunkat célozzák meg. Egy jelképet soha nem lehet megérteni, legfeljebb „beleérezni” lehet a jelentésébe.
Az archaikus ember ismerte és értette a természet jelbeszédét, amely az álomfejtéssel rokon. Ezért népesítette be az erdőket, a hegyeket tündérekkel, szellemekkel, manókkal és mindenféle különös lényekkel. De ezt sem érdemes racionálisan megközelíteni, mert úgysem megyünk vele semmire. Nem arról van szó, hogy a hajdani természetben tényleg éltek tündérek vagy démonok, hanem arról, hogy az emberi lélekben a természet sugallatai ilyen formákat öltve jelentek meg. Mindez tényleg leginkább az álmok világával rokon, ahogy a természetben is van valami álomszerű, mintha a gyökerei a számunkra nem érzékelhető világba nyúlnának át.
Mintha a természet gyökerei – ahogy az ember gyökerei is – a természetfelettiből táplálkoznának.
Megírtam már máshol, de most ismét eszembe jut egy emlékezetes élményem az erdei sugallatok világából. Sok évvel ezelőtt, egy túrám során meglepett egy tavaszi zivatar. Behúzódtam egy öreg bükkfa alá, hogy óriási lombozata alatt megvárjam, amíg a fergeteg továbbáll. A fa törzsének dőlve álldogáltam, amikor egyszer csak bevillant egy kép. Egy fiatal nőt láttam magam előtt, ahogy ugyanennek a fának a törzséhez dőlve sír. Vagy inkább hisztérikusan zokog. A nő frizurája, a ruhája egészen régimódinak tűnt. Úgy öltözködött, ahogy a múlt század első évtizedeiben öltözködtek a kiránduló nők.
A képpel együtt furcsa módon egyfajta érzelmi vihar is elöntött, mintha a nő zaklatottsága is belém költözött volna. Majdnem én is zokogni kezdtem, miközben fogalmam sem volt róla, hogy miért. Aztán ahogy a vihar elvonult, elhalványodott a nő képe. Akkor vettem észre, hogy a fa törzsét sűrűn televésték szívekkel. Sokfelé lehet látni fatörzsekbe vésett monogramokat és egyéb feliratokat, de ennyi szívet egyetlen fa törzsén még soha nem láttam. Úgy tűnt, hogy a hosszú évek alatt nem én voltam az egyetlen, akit valamilyen módon elért annak a hajdani nőnek a fájdalma. Voltak, akiket arra késztetett ez a fájdalom, hogy szerelmi érzéseik lenyomatát hagyják a helyszínen.