A járvány megfékezésére tett egyre komolyabb intézkedések legfontosabb alappilére, hogy bezártak az iskolák – vallják a járványszakértők, orvosok, egészségügyi dolgozók. A szülők jó része nemcsak egyetért ezzel, de más vírus sújtotta országok végeláthatatlan küzdelmét látva, hetek óta szorongva várta is a lépést. A digitális oktatásra való átállás azonban nemcsak a pedagógusokra ró újfajta terheket, hanem a munkájukat maximális hatékonysággal elvégezni igyekvő szülőkre is. Mostantól ugyanis
nem csak a szülői szerepnek kell megfelelniük, immár pedagógusokká is kénytelenek válni.
Nem egyszerű megfelelni ennek a rengeteg elvárásnak, óhatatlanul ott a kockázat, hogy vállukat nyomó súlyok miatt pont a legfontosabb szerepük sérül: hogy érzelmileg elérhetők legyenek gyermekeik számára.
Az alábbi beszélgetésben ebben igyekezünk segíteni.
„A gyerekeknek nem tényszerű információra van szükségük, hanem érzelmi támaszra, akkor is, ha egy kis kamasz látszólag már mindent megért ebből a világból” – mondja lapunknak Deliága Éva gyermekpszichológus. Különösen annak ismeretében fontos ez, hogy hat és tíz éves kor között erőteljesen tud keveredni a valóság a fantáziavilággal, éppen ezért
nagyon károsak lehetnek azok a félinformációk, amiket a gyerekek innen-onnan begyűjtenek,
táptalajul szolgálhatnak ezek a hírek a gyerekek szorongásának.
Hangsúly a megelőzésen
Hogy ezt elkerüljük, első körben érdemes tisztázni, mi az, amit a gyerek tud, tudni vél vagy hallott a koronavírusról, majd igyekezzünk ezeket a dolgokat racionális mederbe terelni. Szülőként a megelőzésre érdemes helyezni a hangsúlyt, el kell mondanunk, miért nagyon fontos a kézmosás, az otthon maradás, és miért kell az elhasznált zsebkendőt azonnal a kukába dobni. Ezek olyan dolgok, amiért a gyerekek is tehetnek. Fontos megértetni velük, hogy azért csináljuk ezeket az intézkedéseket, mert így van valamennyi kontrollunk a velünk történő események felett.
„Ha a gyermek érzi, hogy van némi irányítása a saját élete felett, kevésbé fog félni”
– emeli ki a gyermekpszichológus.
A gyermek sok ismeretlen szóval, jelenséggel találkozhat: van, hogy nem is mer kérdezni, ezért érdemes nekünk beszélgetést kezdeményezni. Ha esetleg a gyermek látott felnőtteknek való tartalmakat a vírussal kapcsolatban, akkor még sürgetőbb, hogy ezeket átbeszéljük vele. A meséket is megválogatjuk, nem úgy ültetjük le elé a gyereket, hogy fogalmunk sincs, mit néz. Van olyan eset is, amikor nem elkerülhető, hogy a gyerek tudomást szerezzen a felnőtteknek szánt hírekről, ilyenkor érdemes együtt nézni, majd közösen feldolgozni a látottakat. Megbeszélni, hogy milyen gondolatai támadtak, szerinte mit jelentenek, hogyan érintik a családot. Pont az a nehéz, hogy a gyereknek nincs meg a viszonyítási alapja, hogy felmérje, pontosan mit jelent rá nézve például egy Kínáról szóló hír.