Magyar Péter, az újságírók, meg a kínos emlékű Erzsi néni
Mit tenne kiélezett történelmi helyzetben? Jó lenne tudni. De még jobb lenne őt már elfelejteni.
Kosztümös jelenetekkel, archív felvételekkel, fotókkal és dokumentumokkal bőven ellátott, látványos munka született.
Érdekfeszítő új történelmi dokumentumfilm jelent meg Borbás Barna, a Heti Válasz korábbi újságírója és Réti László rendezésében, Borbás forgatókönyve alapján. A téma a vörösterror egyik fejezete, az Országházban történt események, melyekről a film egyik történész szakértője, B. Müller Tamás egyébiránt már monográfiát közölt. További történész szakértők voltak még Hatos Pál és Szabó Viktor is. A munka az Országgyűlés Hivatala Közgyűjteményi és Közművelődési Igazgatóságának gondozásában készült.
A film, melynek címe Ötödik alosztály - Vörösterror az Országházban (az Ötödik alosztály a Cserny József-féle terrorkülönítmény hivatalos neve volt), kosztümös jelenetekkel, archív felvételekkel, fotókkal és dokumentumokkal bőven ellátott, látványos munka, mely rövid időtartama (25 perc) és a jól megválogatott, tömör történészi megszólalások miatt abszolút befogadható a történelemkedvelő néző számára is.
Az Ötödik alosztály távol tartja magát a vörösterror akár jobb-, akár baloldali vulgárértelmezéseitől, nem került bele egyik szélsőséges nézőpont, a szokásos zsidózás avagy Szamuely gyereknyaraltató jóságossága sem.
A narrátor egyértelműen „szörnyű bűnökről” beszél, melyek az Országgyűlés épületében történtek, utóbbi szerinte „rémtettek házává" alakult 1919. május 10-ét, a házőrség lefegyverzését és a később itt vallató terrorcsapatok beköltözését követően.
Hatos kiemeli a korszak turbulens eseményeit:
a szegénység, elkeseredettség fogadta idehaza a visszatérő katonákat. Az ilyen körülmények között minden radikális eszme népszerű lehetett, ráadásul a bolsevizmus amolyan szekuláris megváltást, egyenlőséget hirdetett. Az új rendszerben a módosabb emberek másodrendű polgárokká váltak.
Szabó Viktor történész elmondja, hogy Károlyi Mihály pusztán szembesült a kommunista hatalomátvétellel, és hogy a Tanácsköztársaságnak nem volt tömeges támogatottsága. A terror így a hatalommegtartás eszköze is volt. A történész azt is hozzáteszi, hogy az elkövetők elkötelezettek voltak ideológiailag, nem tartoztak a meggyőződés nélküli gyilkosok közé.
A politikai nyomozók – de facto kommunista különítményesek – az Országház főrendiházi szárnyában rendezkedtek be.
felszólaltak feloszlatásuk érdekében is. (A film kevés hátránya közé tartozik, hogy a többszöri strukturális változásokat a közérthetőség kedvéért kevéssé mutatják be).
A film elsősorban Cserny karakterére koncentrál, színész is egyedül őt alakítja. Részleteket tudhatunk meg a politikai rendőrség kiépítéséről és működéséről, a megfélemlítés légköréről és az Országház pincéjében történt vallatásokról. Előkerül az Országház udvarán történt gyilkosság áldozata, a szökni próbáló Szőts András színész is. A film szerint nincsenek pontos információk a vörösterror áldozatairól – erről azonban más történészek mást is mondanak.
Néhány vidéki vérengzés is szóba került, nem csak az Országházban történt események, B. Müller Tamás történész a makói ellenforradalom leveréséről is beszélt. Utalnak az események Horthy-rendszer, majd kommunizmus alatti történészi torzításaira is.
A film végén Hatos leszögezi:
a vörösök terrorját a fehérterror követte.