Augusztus 23-a a totalitárius diktatúrák európai áldozatainak emléknapja az egész Európai Unióban. Jól érzékelhető azonban egy ismert törés: míg a közép-európai és a balti államok megemlékeznek erről napról, addig Nyugat-Európában szinte nem is tudják, hogy mi ez.
Tegyünk egy zárójeles megjegyzést: Romániában egészen mást jelent augusztus 23. Szintén a második világháborúhoz kapcsolódó dátum ez, hiszen ekkor sikerült a románoknak egy sikeres puccsot végrehajtani és átállni a szovjetek oldalára a németek ellen – a kommunista diktatúra idején ez a nemzeti ünnepük volt. Mielőtt némileg jogosan a román árulásra asszociálnánk, gondoljunk arra, hogy ez a finneknek is sikerült 1944-ben, nekünk viszont sajnos nem. Zárójel bezárva.
Augusztus 23-án annak ellenére nem hallottunk arról, hogy Nyugaton megemlékeztek volna a totális diktatúrák áldozatairól, vagy részt vettek volna a szokásos történeti-igazságügyi találkozón, hogy idén ráadásul a kerek évforduló is adódott: 80 évvel ezelőtt kötötték meg a Molotov-Ribbentrop paktumot (valójában Sztálin-Hitler paktumot) Európa felosztására. Az egyezményt még egy pontosítás is követte: egy szovjet-náci barátsági szerződés szeptember 28-án, amelyben részletesen foglalkoztak a határok kérdésével, és a lengyel nemzet politikai felszámolásának feladataival.
Nos, mindezzel nem sokat foglalkozott az Európai Unió – pedig ha volt valami, ami egyáltalán lehetővé tette a második világháború kirobbanását, és abból következően először az európai zsidóság vészkorszakát, majd a közép-európai nemzetek tragédiáját az éppen az augusztus 23-i Molotov-Ribbentrop paktum volt. Ez az, amit a „Fekete Szalag Napjának” (Black Ribbon Day) neveztek el az európai és tengerentúli baltiak és lengyelek – és amely napon Magyarországon is megemlékezéseket rendeznek.
Az, hogy idehaza a vezető balliberális („haladó”) hírportál augusztus 23 után két nappal a kubai kommunista diktatúra „zöld fordulatát” igyekezett a mennyekbe meneszteni, tulajdonképpen megszokott dolog. Régi, bevett ’68-as hagyomány, hogy ami kommunista és egzotikus, az tulajdonképpen menő; itt ráadásul éppen a diktatúra miatt éhező, szerencsétlen kubai nép túlélési tevékenységét lehetett eladni „zöld” fordulatként. (Ennyi erővel a 900 napig ostromolt Leningrád mindennapi élete is pozitív példa lehet, hiszen ott is kertészkedtek a köztereken). Hogy Kubában a lényegében ostromállapotnak megfelelő elszigeteltség idején a kommunista diktatúra nem gátolta az embereket a túlélésért vívott harcban, sőt, inkább ösztönözte ezt a küzdelmet, az csak a viccben pozitív vonás, hiszen, mint tudjuk, akár közéjük is lövethettek volna.