– folytatta. A Szlovákiában élő kisebbségi csoport kettejük között vélhetőleg a Vajdasághoz közelebb helyezkedne el, míg Erdély távolsága nem egyértelmű: egyes kérdésekben az egyik, míg másokban a másik csoporthoz állna közelebb.
A kutatás alapjainak ismertetése után kezdetét vette a kerekasztal beszélgetés, melyben felmerült: miért volt fontos elvégezni ezt a kutatást, miben adott többet, mint más hasonló kutatások és miben válhat hasznunkra a megszerzett tudás?
Az elmúlt évek ifjúságról szóló nemzetközi szakirodalmát olvasva azt találjuk, hogy a sebezhetőség és mintaáramlás témájával kiemelten sokat foglalkoznak – válaszolt Papp Z. Attila. A kötet szerkesztője szerint fontos volt ilyen átfogó vizsgálatot végezni a kárpát-medencei fiatal magyarságot érintő kérdésekről is, ám már az ifjúkor meghatározásánál nehézségekbe ütköztek.
A kétezres évektől kezdődően kitolódott az ifjúkor definíciója, s bár a GeneZYs 15-29 év közöttieket vizsgált, törekedett arra, hogy a fiatalság különböző részeit elkülönítse – tette hozzá Bauer Béla. Egészen más egy 19 éves, aki a gyerekét neveli, és egy 19 éves, aki egyetemre jár – mondja.
Az iskola témájánál maradva a kisebbségi oktatás ügyével folytatódik a beszélgetés, melyben először Talpas Botond fejtette ki véleményét a friss ukrán nyelvtörvénnyel kapcsolatban. Az Igen, tessék! Egyesület elnöke szerint nem célszerű anyanyelv és idegen nyelv felosztásban tárgyalni ilyen kérdésekről, helyette a környezetnyelv oktatásának ügyével volna jó foglalkozni. A többnyelvű területeken felnövő gyerekeknek – amilyen ő maga is volt – a mindennapi életben, az utcán is kell tudni boldogulniuk, éppen ezért a környezetnyelv témájáról kellene érdemi diskurzust folytatni.