Kezdődik a tanév, s nyilván tovább folyik a vita a közoktatás és a felsőoktatás helyzetéről: hogy csak összeszerelő üzemet akarunk-e az országból, hogy hány napig tart a KLIK-ben engedélyeztetni a klotyópapírvételt, hogy lesz-e elég fizikatanár, hogy fegyelmezhetnek-e a pedagógusok, és mi legyen a spontán szegregáló, tehát nem szegregáló iskolákkal, amelyek történetesen cigányok által lakott területeken működnek – az érintettek nagy megelégedésére, a CFCF, azaz Mohácsi Erzsébet iskolabezáró különítményének nagy bánatára: helyben.
Újabb cikkek várhatóak oktatási szakértőktől esélyegyenlőség-ügyben, hogy az iskola elsődleges feladata a társadalmi felzárkóztatás, a társadalmi igazságosság és hasonlók, ahelyett tanítana és megpróbálná mindenkiből kihozni a legtöbbet, ami nyilvánvalóan újabb egyenlőtlenségeket fog teremni, hiszen vannak tehetségesebbek és tehetségtelenebbek, másrészről szorgalmasabbak és lustábbak, illetve valaki rajzban, valaki meg matekban jó.
Tabula rasa nincs: vannak velünk született tulajdonságaink, tehetségeink és hátrányaink. Kinek több, kinek kevesebb.
Ha mindenki egyforma környezetből, egyformán nagy könyvtárral és azonos pénzügyi háttérrel indulna, s ugyanolyan magas színvonalú oktatást kapna, nem sokkal a rajt után kibontakoznának az egyéni különbségek, amelyeket semmilyen felzárkóztatás, esélyegyenlőség és személyre szabott pedagógiai program nem tud megszüntetni. Mivel pedig valaki kukás lenne, valaki vállalkozó, más egyetemi professzor, megint más eladó, munkanélküli vagy művész, sikeres vagy sikertelen, ezért a következő nemzedéknél lőttek a laboratóriumi esélyegyenlőségnek, hacsak nem vasaltatjuk ki az állammal a spontán, természetes társadalmi különbségeket – ez esetben pedig felmerülne a kérdés, hogy miért is dolgozott az előző nemzedék,ha nem érvényesítheti a következőben, amit elért. Furcsán steril lenne, ha minden nemzedéket újra startvonalhoz állítanánk. De nem erről akarok értekezni.
*
Az esélyegyenlőségben nem igazán hiszek (persze kérdés, milyen esélyegyenlőségben, mert a tehetséggondozásnak és felzárkóztató programoknak híve vagyok, csak a múltat eltörlő startvonalnak és a kvótáknak nem), de az oktatás rengeteg jó dolgot hozott a világba és a lehetőségek garmadáját tárja elénk. Az oktatás elvégre jó esetben meritokratikus, tehetségközpontú, teljesítményelvű, s jóléti segélyeknél hosszabb távon jóval sikeresebb módja a szegények kiemelkedésének: tanulj, dolgozz, legyél hasznos tagja a társadalomnak, s mi is segítünk ebben akár, csak ne pusztán a markodat tartsd.