Novák Katalin, az Emmi család- és ifjúságügyért, valamint nemzetközi kapcsolatokért felelős államtitkára elmondta: ez az évente kétszer megrendezendő konferencia arra koncentrál, hogyan lehet a lehető legnagyobb segítséget megadni a legfiatalabb korú gyerekeknek.
„Miután Magyarország nagy hangsúlyt fektet a családok támogatására, meg kell találnunk, hogy milyen a jó munka- és felelősségmegosztás a család, a helyi közösségek, a társadalom és a kormányzat között a gyerekek nevelésében és oktatásában, és ha a család nem tudja ellátni maradéktalanul a feladatát, akkor a többi résztvevőnek be kell avatkoznia, és bizonyos szerepeket átvenni” — jelentette ki.
Hozzátette: azoknak a három év alatti gyerekeknek az esetében, akik nem járnak bölcsődébe, ennek a felelősségmegosztásnak még nincs nagy jelentősége, de megadják a szülőknek a választási lehetőséget, hogy vagy otthon marad a szülő a gyerekkel akár hároméves koráig, vagy megkapja a bölcsődei ellátást, és utóbbi esetben a feladatmegosztás jelentősége nő.
„2017 januárjától vezetjük be azt az új rendszert, amelyben négy bölcsődetípus lesz: a hagyományos, a mini, a munkahelyi és a családi bölcsőde, és a családok sokkal nagyobb arányban igénybe vehetik ezeket, mint eddig. Míg most csak a tízezernél nagyobb lélekszámú településeken kell biztosítani a bölcsődét, jövőre már olyan helységekben is automatikusan, ahol legalább negyven, három év alatti gyerek él, valamint ott, ahol legalább öt, három év alatti gyerek szülei kérik ezt” — mondta Novák Katalin.
A konferencián Czeizel Barbara miniszteri biztos ismertetni fogja a minisztérium egy új, 5,7 milliárd forintos fejlesztési kerettel rendelkező programját, a korai gyerekkori intervenciót, amely a korai felismerést és a személyre szabott, időben történő beavatkozást jelenti. Ennek az a lényege: az egészségügy, az oktatásügy és a szociális ágazat együttműködik azért, hogy azok a gyerekek, akik valamilyen fejlődési rendellenességgel születnek, a lehető legkorábban megkapják a szakszerű segítséget, és a képességeikhez viszonyítva a legjobb szintről kezdjék el az óvodát és az iskolát.