Metrópótló buszok: nem érti Tarlós, mit akar a kormány

2016. május 13. 14:24

Tarlós István szerint nincs is magyar buszgyártás, ha meg van, akkor nem érti, miért nem indultak ezek a cégek a BKV tenderén. A főpolgármester elmondta: reméli, hamarosan kiderül, mi a kormány szándéka a hármas metrót pótló buszok ügyében, mert egyelőre nem pontosan érti. Az is kiderült, hogy elkészült a főváros hajléktalanprogramja.

2016. május 13. 14:24

Tarlós István reményei szerint a következő két hétben kiderül, hogy pontosan mit akar a kormány a 3-as metróvonal rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlás ügyében. A főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: „azt remélem, hogy (…) pontosan tudunk tájékozódni, hogy mit is akar a kormány, mert ebben a pillanatban ez nekem nem egészen világos”. Ha a kormány magyar buszokat akar, akkor miért azt kérik, hogy szolgáltatást vásároljunk? – tette fel a kérdést Tarlós István, aki hangsúlyozta: ha két hét múlva sem születik döntés az ügyben, akkor veszélybe kerül a 3-as metróvonal felújításának kezdete.

Mint mondta, az Európai Beruházási Bank hiteléből a vásárlási tilalom általában a buszokra vonatkozik, így ez a MABI-BUS Kft. járműveire is vonatkozik. Tarlós István szerint a drágább szolgáltatásmegrendelésről akkor lehet beszélni, ha a kormány garanciát vállal a szolgáltatási szerződésből következő többletköltségek megtérítésére. A határidő tekintetében azonban maradnak bizonytalanságok ez esetben - fűzte hozzá.

A nemzeti buszgyártási stratégiáról szóló szerdai kormánydöntéssel kapcsolatban a főpolgármester azt mondta, a kabinet távlati elképzeléseit „messzemenőkig” támogatja, ugyanakkor az, ami kormányzati elképzelés szerint országos szinten évek múlva pozitív lehet, még nem biztos, hogy a 3-as metró pótlóbuszainak ügyében a fővárosnak kedvező. Budapestnek most kell 150 busz, nem pedig 1-2-3 év múlva – közölte.

Tarlós: Magyar buszgyártás nincs

Tarlós István azt mondta, hogy „magyar buszgyártás nincs”, külföldi alkatrészekből van magyar összeszerelés. Ha a Kormányinfón elhangzottak szerint Magyarországon van 8-10 magyar cég, amelyik buszt gyárt, akkor ezek a cégek miért nem indultak el a BKV tenderén? - tette fel a kérdést. Kiemelte, a MABI-BUS Kft. és a lengyelek ugyanazokból az alkatrészekből szerelik össze a buszt. A magyar cég ajánlata nem készre szerelt buszokról szól, és jóval drágábbak ezek a buszok, mint a lengyelek.

A lengyelek határidőre szállítanák a 150 buszt, addig a 180 nap alatt a MABI-BUS Kft. 48 autóbuszt tud ajánlani – közölte Tarlós István. A főpolgármester úgy fogalmazott, „ha lenne, volna magyar buszgyártás, akkor nagyon szívesen vennék magyar buszokat, de akkor viszont nem értem, hogy a kormány miért tiltotta meg általában a buszvásárlást” – fogalmazott Tarlós István. Hangsúlyozta: abban érdekelt, hogy a leggazdaságosabb és legbiztosabb megoldást válasszák. Ha a kormánnyal sikerül a koncepciókat egyeztetni, és összhangba hozni a reális lehetőségekkel és kockázatokkal, akkor két hét múlva születhet egy mindenkit megnyugtató döntés – mondta Tarlós István.

A főváros döntése, hogy bezárják-e a Délit

A főpolgármester közölte azt is, hogy lesz hivatalos átadási ünnepség a felújított Széll Kálmán téren. A felújítás – a főváros önhibáján kívül – három hónapot csúszott. A hivatalos átadás azt követően lesz, hogy a garanciális javításokat befejezik egy-két héten belül – jelezte. A római-parti védmű kapcsán közölte, hogy a látványtervek ismeretében közvélemény-kutatást végeznek majd az ott élők körében.

A Déli pályaudvar esetleges jövőbeni bezárásáról szólva elmondta, véleménye szerint alapjában véve jó gondolat, hogy a pályaudvar funkciót áthelyeznék Kelenföldre. Ez már régen felmerült, de hogy miként bonyolítják le, az már más kérdés – jegyezte meg. Rámutatott arra, hogy nem a főváros döntése és kompetenciája, hogy bezárják-e a pályaudvart.

Tarlós István közölte azt is, hogy elkészült a fővárosi hajléktalanprogram, ezt majd később ismertetik. Mindezekről a főpolgármester a kéthetente megtartott, szokásos sajtótájékoztatóján – rendhagyó módon – mindvégig kérdésekre válaszolva beszélt.

Összesen 81 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
császár
2016. május 14. 08:59
Nyugat-Európa úgy vágyott a keleti, fölég az óriási orosz piacra, mint Attila a kuglerre. A KGST helyek hónapok alatt el lettek foglalva. Segített a sokkal jobb minőség, és az olajozás (kenés) is azonnal hatott. A magyar busz hegemónia visszaállításáról beszélni több mint ostobaság. Semmit nem tud a piacról, gyártókapacitásokról, iparszervezésről stb. aki ilyenről álmodik. (mer nagyot) Talán persze Lázár sem ilyen buta, csak meg kell ágyazni, egy újabb okosságnak. Tarlós csak azt mondhatja, hogy nem érti, miért szórakoznak el piti szarjancsik egy végre beindítható metrófelújítást.
kuwiq
2016. május 14. 07:13
Mondjuk, a kormány a metro felújításnál is szólhatott volna, hogy ezt a máv járműjavító is meg tudja csinálni, ráadásul magasabb műszaki színvonalon.
NeMá
2016. május 14. 00:22
Mit akar a kormány? Azt, hogy ha valaki buszt vesz, azt Magyar ember, Magyarországon, gyártsa, szerelje össze, ebből valakinek fizetése legyen! Ennyi!
Tordai Kadosa
2016. május 13. 21:49
Javítás: A magyar busz nem rosszabb mint a magyar. helyett A magyar busz nem rosszabb mint a lengyel.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!