XVI. Benedeket egyrészt elitizmussal, másrészt a népegyház iránti nosztalgiával vádolták, a két vád nyilvánvalóan ellentétes egymással. Eközben ő úgy foglalt állást, hogy a keresztényeknek kreatív kisebbségnek kell lennie. Milyen jövőben kell gondolkodnia az egyháznak?
XVI. Benedek világosan leírta, hogy a népegyház megszűnőben van. Viszont a népi hagyományok és értékek megőrzése mellett kiállt. A két fogalmat nem szabad összekeverni. Ha odamegyek egy helyre papként, és a népnek vannak hagyományai, lehet, hogy időnként meg kell őket tisztítani, de alapvetően tisztelni és értékelni kell. A kommunizmus alatt több falut a rózsafüzér társulat tartott meg katolikusnak. A népi vallásosságot minden pápa védte, aki megszólalt a témában. A népegyház megszűnése azt jelenti, hogy megszűnik az a társadalom, amelyben a népet, a kultúrát átjárják az egyházi, vallási hagyományok.
Sokan falusi vallásként tartják számon a kereszténységet, de az mégis a városokból indult. Ma a városokban léteznek a viruló közösségek, Budapesten vasárnap este több templom tömve van fiatalokkal: ciszterek, jezsuiták, ferencesek... Újra városi lesz a kereszténység?
Testvérbátyám, Tomka Miklós, aki a legkomolyabb magyar vallásszociológus volt, tíz évvel ezelőtt csinált egy kutatást, amiből az látszott, hogy többen vannak még a falun templomba járók, de a városban egészségesebb a templomba járók korfája: sok a fiatal, a családos. Egyes mozgalmak, közösségek éltetni tudnak egy várost. Mai egyházunknak arra kell törekednie, hogy ezt az városokban megerősödött közösségi vallásosságot segítse, táplálja.