Vatikán: össztűz alatt a homoszexualitást is „értékelő” jelentés

2014. október 14. 11:18

„Értékelnie” kell az egyházi közösségeknek a homoszexuális párkapcsolatokat – olvasható a Vatikánban ülésező püspöki szinódus hétfőn közzétett „Vita utáni jelentés”-ében. A dokumentumot ujjongás és felháborodás fogadta a médiában. Mit kell tudni pontosan a jelentésről és a körülötte zajló vitákról? Hírösszefoglaló.

2014. október 14. 11:18

Vajon változik-e a katolikus egyház tanítása a homoszexualitást illetően, s ezt miként kell értékelni? Ezzel foglalkozott a katolikus és a nemzetközi média a püspöki szinódus Vita utáni jelentésének ismertetése után. 

„A homoszexuálisok birtokában vannak olyan ajándékoknak és minőségeknek, amely a keresztény közösségek hasznára válik: képesek vagyunk üdvözölni ezeket a embereket, és garantálni számukra testvéri helyet a közösségeinkben?  Gyakran szeretnének olyan egyházzal találkozni, amely szívesen látja őket. A közösségeink készek ezt nyújtani, elfogadni és értékelni szexuális orientációjukat, anélkül, hogy a veszélyeztetnék a katolikus tanítást a családról és házasságról?” - ezek a mondatok olvashatóak a Relatio post disceptationem című dokumentumban, a Vatikánban október 6-19. közt ülése, harmadik rendkívüli püspöki szinódus Vita utáni jelentésében, amelyet Erdő Péter, a szinódus főrelátora jegyez, és amely hétfő reggel került a testület elé. 

 
A dokumentum körül máris kitört a vita: a liberálisok ujjongva üdvözölték, míg a konzervatív nézeteket vallók katasztrófaként tekintenek rá. A Voice of the Family nevű nemzetközi ernyőszervezet közleményében és nyilatkozataiban „árulás”-nak, a lengyel püspöki kar elnöke, Stanislaw Gądecki pedig „elfogadhatatlan”-nak nevezte a jelentést. Az afrikai Eugène Cyrille Houndekon abomey-i püspök a CNA-nak azt nyilatkozta, hogy a dokumentum pusztán az egyház mindenkire való nyitottságát fejezi ki. Raymond Leo Burke bíboros szerint viszont „zavaros” és „téves” nyelvezetet használ. 
 
Mint azt a Time.com írja: a  Relatio post disceptationem pusztán egy munkadokumentum, annak foglalata, hogy mi minden került szóba a püspöki szinódus ülésein az előző héten. Nem rendelet vagy határozat, nem fejez ki tanítást és nem doktrinális állásfoglalás. Ráadásul nem is végleges. A dokumentum végén az olvasható: nem döntéseket foglal össze a szöveg.  
 
Ráadásul az is kiderült: a dokumentum hétfő reggeli bemutatása után a püspöki szinódus résztvevői össztűz alá vették a szöveget. Tiltakozott ellene többek közt George Pell bíboros, volt sydney-i érsek, Ferenc pápa nyolctagú bíborosi tanácsának tagja, Marc Ouellet kanadai bíboros, a Püpsöki Kongregáció prefektusa, Fernando Filoni bíboros, a Népek Evangelizációjának Kongregációja prefektusa, Timothy Dolan bíboros, New York-i érsek, André Vingt-Trois bíbroos, párizsi érsek, az említett Burke bíboros, az Apostoli Szignatúra Legfelsőbb Bíróságának prefektusa, Gerhard Müller, a Hittani Kongregáció prefektusa, Stanisław Ryłko, a Világiak Pápai Tanácsának elnöke, Angelo Scola bíboros, milánói érsek és Carlo Caffarra bíboros, bolognai érsek is. Afrikából legalább tizenöten, összesen pedig legalább 41-en tiltakoztak a szöveg ellen. 
 
Kérdőre vonták Erdő Péter főrelátort is, aki aláírásával ellátta a jelentést, hogy miként kerülhetett bele a szövegbe a homoszexuálisokra vonatkozó kitétel, főleg az „értékelni” kifejezés, illetve hogy miként kell érteni a fent idézett bekezdést. Erdő Péter azonban világossá tette: a bekezdés szerzője nem ő, hanem Bruno Forte olasz püspök, aki ismert liberális teológus, a dokumentumot összeállító bizottság tagja. Erdő a kérdésekre azzal reagált: Fortét kérdezzék, hogy miként kell értelmezni a szöveget. A Rorate Caeli blog következtetései szerint Forte visszaélt a pozíciójával, mint Erdő helyettese, és olyasmit írt a szövegbe, ami korábban nem igazán volt téma a szinódusi atyák előtt. 
 
A végső következtetések levonásával mindenképp érdemes megvárni a szinódus végét. Döntések ugyanakkor ekkor sem születnek a Vatikán szerint, hiszen a szinódus 2015 októberében folytatódik rendes üléssel, ugyancsak a család témájában.
 
A püspöki szinódus rendkívüli ülését még 2013 októberében hívta össze mostanra a szentatya, hogy a püspöki testület megvitassa a családot érő kihívásokat. A püspöki szinódus intézményét VI. Pál pápa hozta létre a püspöki kollegialitás gyakorlására a II. Vatikáni Zsinat vége előtt, 1965-ben. A püspöki szinódus döntést nem hozhat a pápa helyett, csak tanácsadói státusza van.
 
 

Összesen 118 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Andre1bp
2015. január 12. 11:26
te teljesen hülye vagy? A melegek aránya a társadalomban nem változik. Nincsenek divat melegek. Tényleg azt akarod, hogy éljünk különböző neművel, még ha hányunk is tőlük, csak azért, hogy gyerekeket csináljunk? Még egyszer leírom. Nem uszítunk mások legyilkolására. Hagyjátok abba a Mózes törvények emlegetését, mert így a Biblia nem jobb, mint a Mein Kampf. A népességcsökkenés erre nem mentség. Mózes barbár törvényei arra a szűk rétegre voltak érvényesek csak néhány évre. Szégyen az egész. Olyasmi van benne, hogy az emberek a lányukat eladhatják rabszolgának, meg kell kövezni azokat a nőket, akik nem vonulnak el menstruálás közben stb. Megdöbbentően undorító és alpári az egész.
Sulammit
2015. január 12. 11:26
Az ítéletet épp olyan komolyan kell vennünk, mint az ígéretet! "2.Én is azt állítom , hogy van jogunk ítélni,..."
Andre1bp
2015. január 12. 11:24
Azért érdekel, mert az idióta dogmáikat rá akarják tuszkolni mindenkire. Ha egy embercsoport, egy kisebbség legyilkolására uszítasz az igenis gyűlöletbeszéd. Mi van, ha én holnap egy olyan imakönyvet írok, amiben az van, hogy az összes zsidók meg kell gyilkolni?
Andre1bp
2014. november 04. 16:00
ti csak gyalázkodtok. Ártatlan embereket rágalmaztok.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!