Ferenc pápa az ősszel megjelent apostoli buzdításában, az Evangelii Gaudiumban (Az evangélium öröme) is leteszi a voksot a decentralizáció mellett, amikor azt írja: nagyobb mozgásteret kell adni a nemzeti püspöki karoknak, mivel nem tudnak mindenről Rómában dönteni – és itt nem csak kormányzati kérdésekre gondol, hanem teológiaiakra is.
II. János Pál és XVI. Benedek ugyanis azért nem támogatta a ezt, mert akkor az egyház „a nemzeti egyházak szövetségévé” válna, ami első lépés a szétesés felé. A két előd a Hittani Kongregáció 1992-es Communionis Notio levele sorainak értelmében fogta fel az egyházat, miszerint az nem nemzeti vagy helyi egyházak szövetsége, hanem önálló entitás, megelőzve a helyi egyházakat.
Joseph Ratzinger összeütközésbe is került teológustársával, Walter Kasperrel ezügyben, akit azzal vádolt, hogy puszta szociológiai konstrukciónak tekinti az egyházat. Kasper viszont azzal vádolta Ratzingert, hogy az visszatér a „római centralizmushoz”. A két német teológus vitája 2001-ig tartott, majd Ratzinger immár pápaként újra kifejtette saját álláspontját a 2012-es Ecclesia in Medio Oriente apostoli buzdításban. Ferenc pápa viszont rögtön megválasztása után, március 17-én, az első vasárnapi Úrangyala imádságon, amikor rendszerint nagy tömeg hallgatja a pápát a Szent Péter téren, Kasper egy könyvéből olvasott fel idézeteket és dícsérte a német bíborost.
Emlékezetes, hogy Ferenc pápa kinevezett egy nyolc tagú bíborosi csoportot is a Vatikán reformjának előkészítésére, ezt is, mint a II. Vatikáni Zsinat által hangsúlyozott kollegialitás elvének gyakorlati megvalósulását mutatta be.