Mit jelent az, hogy normális? És miért van erről egyáltalán vita?

2023. május 15. 09:28

Vajon milyen kritériumnak kell még megfelelnie a normálisnak? Az egyik lehetőség, hogy a józan észnek, a másik, hogy a spekulatív észnek. Lánczi András írása.

2023. május 15. 09:28
null
Lánczi András
Lánczi András

Lánczi András filozófus írása hetilapunkban

 

Valamikor a normalitás azt jelentette, hogy a többség szokásai, szabályai, törvényei határozzák meg, miként éljen egy közösség. Hogyan fordulhatott úgy a helyzet az európai kultúrában, hogy a normálistól eltérőt kell normálisnak tartani?

Ennek az egyik oka, hogy

a helyi másodlagossá vált a globálissal szemben.

Mert ami helyi, vagyis ami egy ember számára átlátható és érzelmileg befogadható, az morálisan alárendeltté vált – legalábbis politikai és kommunikációs szempontból – a globális normalitásnak. Holott a globálisnak egyelőre nincs normalitása, mert nincs is globális többség, ha van is, meghatározhatatlan.

A jelenlegi világ a formálódó és meg-meg­torpanó globalitás egyik következménye. Mert miközben az emberiség többsége örömmel veszi, hogy anyagi szükségleteit könnyebben elégítheti ki, azt is érzékelnie kell, hogy morális felfogását folyamatosan megkérdőjelezik, megszégyenítik, primitívnek nyilvánítják. A mucsaizásnak megvan a globális technikája is. Aki kritizálja Amerikát, az globálisan mucsai. Aki kifogásolja az EU politikáját, az magára húzza a múlt összes negatív jelzőjét: retrográd, reakciós, fasiszta, náci, totalitárius, diktatórikus, autoriter.

A harc a normalitás meghatározásáért folyik.

A normalitás fogalmát leggyakrabban az egészség­ügyben szokták használni. Normálisnak azt a személyt nevezik, aki képes alkalmazkodni szabályokhoz, egyfajta kiegyensúlyozottságot mutat mind a mentális, mind a fizikai viselkedés értelmében, azaz nem okoz gondot a többségnek, nem tér el a többség által megszokottól. Társadalmi és politikai értelemben a többség felfogása, szokásai, íratlan törvényei, elvárásai határozzák meg, hogy mi a normális. Nem véletlen, hogy a demokrácia ilyen egyetemes elfogadottságra tett szert. Ki akarná a többséggel szemben meghatározni, mi a normális?!

Van azonban egy rejtett dimenziója a normalitásnak mint többségi vélekedés koncepciójának. Mi van akkor, ha a többség téved? Ez azért kockázatos, mert kiderülne, hogy a többségi felfogás nem feltétlenül a helyes felfogás. A normalitásnak ugyanis helyesnek is kell lennie.

Ha a többségi ítélet nem automatikusan helyes, akkor vajon milyen kritériumnak kell még megfelelnie a normálisnak?

Az egyik lehetőség, hogy a józan észnek, a másik, hogy a spekulatív észnek.

A józan ész a természetes észt jelenti, vagyis azt a képességet, ami mindenkinek megadatott születésénél fogva, akit valamilyen mentális betegség nem akadályoz meg, hogy a valóságot a maga közvetlenségében ismerje meg. Egy közösség többsége józan ítélőképességgel bír, ez a természete minden közösségnek.

Ezzel szemben a spekulatív ész maga kívánja eldönteni, hogy éppen mi a normális, mert magát tekinti objektív mércének, holott lehet, hogy egy maroknyi ember véleményéről van szó. A spekulatív ész fölébe akarja helyezni magát a természetes vagy józan észnek, mert a valóságon mindig talál elég csúnyaságot, hiányosságot, amelyet ő akar korrigálni. Ezért mindent, ami természetes, eleve gyanúval, sőt ma már ellenségesen kezel. Helyes csak az lehet, amit a spekulatív gondolkodásban részt vevők annak tartanak.

Másként fogalmazva, amiben megegyezünk, az lesz normális. A természetes ész valamilyen hiba miatt juthat helytelen döntésre,

a spekulatív ész viszont a devianciát tekinti helyesnek,

mert a többségit eleve el akarja utasítani.

Könnyen a nyugati gazdasági és civilizációs fölény végét jelentheti a deviancia normalitásként való beállítása. A Nyugat abban téved, hogy a nyugati racionális gondolkodás számára elfogadhatatlan jelenségek léte más kultúrákban följogosítja őt arra, hogy eleve erkölcsi fölénybe helyezze magát minden mással szemben, beleértve a nyugati kultúrán belül kialakult, természetes észen alapuló normalitás fogalmát is.

 

Nyitóképen: A gondolkodó, Rodin szobra (fotó: Wikipedia)

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
káli
2023. május 15. 18:58
Lánci és a normalitás! DDD
Hurka
2023. május 15. 16:18
Szerintem kor és hely és közfelfogás kérdése is , lásd pl lólopás megítélése a komancsoknál.
zsanett-kúnrum
2023. május 15. 14:11
én ennél sokkal megengedőbb vagyok, ha a kertünkben mindent elnyom a gyom, hát gyomláljunk, mert a gyomnak is meg van a maga természetes mivolta, én inkább arra lennék kiváncsi, hogy a gyom miért nem látja be, hogy gaz. vagyha belátta, miért nem képes helyesen cselekedni, milyen öncélúság határozza meg, hogy folyton gyomoskodik, és ezt miért probálja moralitásnak álcázni, meg efélék.
Gusztiapu
2023. május 15. 12:36
Köszönöm. Az írás világos, tiszta és egyértelmű. Szerintem minden manipuláció az abnormalitás legalizálására egy idő múlva hasztalan. A természetben, a társadalomban a folyamatok az alaphoz, a normalitáshoz közelítenek, térnek vissza. Ahol a vad színe barna, ott hiába akarjuk az albínót normális variánssá kikiáltani - kiszelektálódik, mert előbb észreveszik a ragadozók. Az egyes emberi egyedekben a kimagasló zenei tehetség, a feltűnően magas IQ az érintett családokban az utódokban szépen, fokozatosan tér vissza az átlaghoz. Mert a természet így működik, mert a fajok egyensúlya és evolúciója így biztosított. Ugyanez vonatkozik a társadalmi folyamatokra. Hosszabb távon élet - és reprodukció képtelen az azonos neműek házassága, vagy az erőszakkal összeterelt föderalista államok globalista szervezése duzzad túlméretesre, ami agyonszabályozott, hatalmas bürokratizmussal, sőt, erőszakos uniformizálódással jár - amire az emberek természetüknél fogva hosszabb távon képtelenek. Csak így dióhéjban a gondolataim Lánczi után - persze korántsem filozófiai mélységekben. Nézzék el nekem.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!