Lánczi András filozófus írása hetilapunkban
Valamikor a normalitás azt jelentette, hogy a többség szokásai, szabályai, törvényei határozzák meg, miként éljen egy közösség. Hogyan fordulhatott úgy a helyzet az európai kultúrában, hogy a normálistól eltérőt kell normálisnak tartani?
Ennek az egyik oka, hogy
a helyi másodlagossá vált a globálissal szemben.
Mert ami helyi, vagyis ami egy ember számára átlátható és érzelmileg befogadható, az morálisan alárendeltté vált – legalábbis politikai és kommunikációs szempontból – a globális normalitásnak. Holott a globálisnak egyelőre nincs normalitása, mert nincs is globális többség, ha van is, meghatározhatatlan.
A jelenlegi világ a formálódó és meg-megtorpanó globalitás egyik következménye. Mert miközben az emberiség többsége örömmel veszi, hogy anyagi szükségleteit könnyebben elégítheti ki, azt is érzékelnie kell, hogy morális felfogását folyamatosan megkérdőjelezik, megszégyenítik, primitívnek nyilvánítják. A mucsaizásnak megvan a globális technikája is. Aki kritizálja Amerikát, az globálisan mucsai. Aki kifogásolja az EU politikáját, az magára húzza a múlt összes negatív jelzőjét: retrográd, reakciós, fasiszta, náci, totalitárius, diktatórikus, autoriter.
A harc a normalitás meghatározásáért folyik.
A normalitás fogalmát leggyakrabban az egészségügyben szokták használni. Normálisnak azt a személyt nevezik, aki képes alkalmazkodni szabályokhoz, egyfajta kiegyensúlyozottságot mutat mind a mentális, mind a fizikai viselkedés értelmében, azaz nem okoz gondot a többségnek, nem tér el a többség által megszokottól. Társadalmi és politikai értelemben a többség felfogása, szokásai, íratlan törvényei, elvárásai határozzák meg, hogy mi a normális. Nem véletlen, hogy a demokrácia ilyen egyetemes elfogadottságra tett szert. Ki akarná a többséggel szemben meghatározni, mi a normális?!
Van azonban egy rejtett dimenziója a normalitásnak mint többségi vélekedés koncepciójának. Mi van akkor, ha a többség téved? Ez azért kockázatos, mert kiderülne, hogy a többségi felfogás nem feltétlenül a helyes felfogás. A normalitásnak ugyanis helyesnek is kell lennie.