Veczán Zoltán írása a Mandiner hetilapban
Nem, ez nem lehet a magyar valóság. Az ember zsigerei tiltakoznak a szokásos filmes-belemagyarázós általánosítás ellen, amely egyszerre fakadhat a késő kádári lábvíz-szociológusok fotellázadásának örökségéből – talán Ferge Zsuzsa mondta egyszer egy interjúban, hogy azért is foglalkoztak annyit a cigánykérdéssel, mert így a szocialista rendszer egészének disznóságaira is rámutathattak azon keresztül – és a legmarginalizáltabb csoportok kényszer-esztétizálásából, mintha holmi kvótára menne a dolog, és cél lenne, hogy lehetőleg egy személyben legyen kipipálva minél több hendikep.
A Larry, Bernáth Szilárd új mozija azért szerencsére nem áll meg itt. Óriási világmegfejtést azért nem érdemes a filmtől várni, de határozottan jó, hogy például bepillantást enged egy általunk kevéssé ismert világba azzal, hogy főhőse, a huszonegy éves Ádám (Vilmányi Benett) juhász. (Külön misét megérne, hogy a fülszöveghez felhasznált „juhpásztorként tengődik” kitétel hogy csöpög a városi kolonializmustól.)
Vagy hogy Ádám édesapja –
a csekélyke hatalmat kapó, de azzal visszaélő nyomorult kisember szerepében mindig zseniális Thuróczy Szabolcs
– elviekben gyógyult alkoholista, akit valami neoprotestáns félszekta-félegyház segített ki korábbi állapotából, noha a búvópatakként fel-felbukkanó erőszak egyszerűen velejárója a csonka család történetének.
S hogy legyen benne némi csavar is, Ádám szégyellős, és erősen dadog. Ebbéli korlátai sokáig akadályozzák abban, hogy normális emberi kapcsolatokat építsen ki, vagy hogy megvédje igazát akkor, amikor azzal vádolják, hogy a rábízott juhokat hajtva betörte egy autó lámpáját. Csupán akkor tudja levetkőzni dadogását, amikor rappel – akkor se mindig.
A film előzetese
„Ettől sem leszek ép” – a félmondat, amit Ádám a károsult autó gazdájának egy mondatából csen el és alakít át, sokatmondóan kíséri végig a történetet, erőteljes refrénné duzzad, ahogy megszületik körülötte a szöveg, a dacos szembenézés, először a hídlábnak üvöltve, majd az újdonsült, főleg roma rappercimborák között, a panellakás-stúdióban, a kocsmában, a gyárromok között és a putriban.