Az uszkai cigány ébredés nem jöhetett volna létre két magyar, Kopasz Jenő és a mindenki által csak Ancikaként emlegetett felesége nélkül. Kopasz Jenő református, neje baptista közegből jött. Az asszonyt a hite miatt eltávolították pedagógusi állásából. Úgy tudtak megélni, hogy a férfi vegyesboltot működtetett a falujukban, Kölcsén.
A bennük élő hit egyik jellemzője volt az Istennek tulajdonított indításnak való feltétlen engedelmesség. Ezért hallgattak a hetvenes évek elején egy már megtért cigányprímásra, aki meglátogatta őket Kölcsén, és kérte, menjenek evangelizálni Túrricsére, a falubeli cigányok közé. Csaholc, Uszka is az elsők között szerepelt, ahova eljutottak ilyen céllal.
Magyarok, akik mertek közénk jönni
Jenci pásztor, azaz Orgován Jenő, a százötven fős uszkai cigány gyülekezet vezetője és a falu alpolgármestere feleségével, Erzsikével vendégül lát minket. Mindketten gyerekként élték át a környékbeli keresztény ébredést, amely Kopasz Jenő és Ancika néni megjelenésével függött össze. „Nem nézték, hogy piszkosak, elesettek vagyunk, el mertek közénk jönni – meséli Jenci pásztor. – Bekopogtattak a cigányok házaiba, szám szerint kilencbe, mert akkor még nem volt egész Uszka szinte cigánysor, mint most… Az nem fért a fejembe tizenkét évesen, hogy lehet a cigányokat szeretni magyar embereknek. Nálunk a magyarság nem szerette a cigányokat. Érthető persze, mert akik nem mentek el dolgozni, loptak is. És voltak, akik dolgoztak, de korhelyéletet éltek.”