Egyre több a nő és az édesanya a labdarúgó szurkoló között – Így látják a szakértők a szurkolói világ átalakulását
A szurkolók összetételében zajló átalakulás társadalmi, kulturális és sportlélektani okairól három szakértőt is megkérdeztünk, ők így látják a folyamatot.
Verő Barbara, HR szakértő, aki elkötelezett híve a fenntartható sportszervezetek létrehozásának, úgy látja, hogy „az elmúlt évek sportsikerei és az infrastruktúra fejlődése egyre több gyereket, fiatalt, idősebbet vesz rá arra, hogy önmaguk is sportolóvá, szurkolóvá váljanak. Mindenki szeretne egy sikeres közösség tagjává válni, s ez rendkívül erős közösségi kötőerő” – teszi hozzá három fiúgyerekes édesanyaként, aki a gyakorlatból tudja mit jelent focista gyereket nevelni. „Tovább segítheti még a szurkolói kultúra fejlődését a korai szocializáció. Ezért fontos, hogy a gyerekek minél hamarabb kijussanak meccsekre, lelátókra. Együtt éljék át a szurkolás örömét a szülőkkel, és ennek pozitív hatását éljék át majd sportolóként önmaguk is. Most a pandémia utáni időszakban kiemelten fontos lett a közösségek újraélesztése. Alapvető emberi szükségleteink, mint például a biztonság, a valahová tartozás csorbultak az elmúlt másfél évben és így különös szerepe lesz a sport és a szurkolás összetartó erejének. Ezt láthatjuk is az Európa Bajnokság kapcsán is.” – mondja Verő Barbara.
Dr. Gál Andrea szociológus, a Testnevelési Egyetem docense úgy véli, hogy „korunkban a mai, egy úgynevezett élménykereső társadalom, amelyben jelentős szerep jut a szakirodalomban »karneváli szurkolóként« aposztrofált közönségnek, amely éledezik idehaza is. Szerencsére ez a társadalmi csoport igen heterogén mind korban mind társadalmi státuszban és amelybe egyre több nő csatlakozik be örömmel, nem feltétlenül elkötelezett labdarúgó-szurkolóként, hanem elsősorban azért, mert biztonságban érzi magát a közegben, önfeledt szórakozást keres, s mert végre megtalálja hozzá azokat a kiegészítő elemeket – szurkolói termékek és márkák vonatkozásában –, amelyeket eddig, ez a generáció javarészt külföldön láthatott, vagy vásárolhatott meg.” Különösen érdekes, ha tovább kutatunk egy picit a szurkolói lélektan területén és megpróbáljuk tetten érni azt a folyamatot, amelynek örvendetes tendenciái, vagyis a szurkolás, mint családi időtöltés, a mérkőzésekre jegyet váltó közönség összetételéből valóban kirajzolódik.
Dr. Lénárt Ágota sportpszichológus, a Testnevelési Egyetem tanszékvezető egyetemi docense szerint korunkban nem csak a családi mintaadásnak, de a társadalmi mintaadásnak is kiemelt szerep jut. „A sportolói célállítás és a cél eléréséhez vezető út sokkal kézzelfoghatóbb a fiatal generáció számára, ha hozzá korban közel álló és itthon is elérhető sportoló példaképeket láthat testközelből. El kell ismernünk, hogy ma sikk meccsre járni – mondja –, s azzal, hogy a fiatalabb generáció is ott lehet a lelátón, megrövidül a távolság a bajnokká váláshoz vezető úton.” A szurkoláshoz kapcsolódó, s a szurkolói identifikációt segítő marketing elemek – lásd a TEAM USA, vagy a TEAM GB és a hozzájuk nagyban hasonlítani akaró új magyar szurkolói márka, az elsősorban az olimpiai sportágakat közös identitás alá tömöríteni kívánó Magyarock szurkolói márka létrejötte – a sportgazdasághoz tartozó üzleti elem, de persze sokszor több annál, az együvé tartozás megfogalmazása.