Közismert tény, hogy a ma M1-es metrónak nevezett vonal a világ második földalatti vasútja volt, talán még azt is sokan tudják, hogy az első, amelyet eleve villamos üzeműre terveztek – a londonin kezdetben gőzvontatású szerelvények közlekedtek. Noha a kisföldalatti építési mélységét, hosszát, kapacitását és a megengedett sebességet tekintve is jóval elmarad a későbbi, valódi metróktól, a 19. század végén nagyon is modern konstrukció volt. A kocsikat kettős fékrendszerrel, a vágányokat a legkorszerűbb biztosítóberendezéssel látták el: az elhaladó járművek az áramszedőjükkel állították a mögöttük lévő szakaszokra érvényes tilos és szabad fényjelzést. Jegyautomaták álltak az utasok rendelkezésére. A tervezők odafigyeltek a zajcsökkentésre is, ezért a kocsik lapolva illesztett aszimmetrikus síneken haladtak – e szempont fontossága akkor igazán meglepő, ha tudjuk, napjainkban milyen sikítást hallatnak a szerelvények.
A ma emberének legalább ilyen hihetetlen, hogy az építkezés belül maradt a költség- és az időkereten is. A sietség oka nem pusztán az volt, hogy Budapest olyan világvárosokat előzhet meg, mint Párizs, Boston, Berlin és New York, hanem az is, hogy az új létesítménynek fontos szerepet szántak a millenniumi ünnepségsorozat csúcspontjának számító Ezredéves országos kiállítás látogatóinak szállításában.
Az új közlekedési eszköznek csodájára járt a fél világ”