Világszerte rossz évet zártak a kalózok 2019-ben, a koronavírus-járvány miatt lecsökkent áruforgalom pedig idén tovább szűkítette a mozgásterüket. De ahogy újraéledt a világ, ismét kirajzolódott a kalóztérkép is, a tengeri rablás súlypontja pedig már nem ott van, ahol évtizedekig látni véltük.
Újra beindult a szezon
„Ismét teljes gőzzel dübörög ez a »gazdasági szektor«” – idézte a The Diplomat külpolitikai szaklap szerzője, Zam Yusa a szakértők ironikus megállapítását annak kapcsán, hogy a Borneó és a Fülöp-szigetek közötti Sulu-tengeren a nyár elején megugrott a kalózcselekmények száma.
Délkelet-Ázsia, illetve közelebbről az indonéz, maláj és filippínó szigetvilág nagy hagyományokkal bíró munkaterülete a modern kalózoknak, amelyben anyagilag motivált bűnözők mellett félkatonai politikai csoportok is régóta szelik a habokat. Először a 16. században léptek fel filippínó kalózok a földjüket gyarmatosító spanyolokkal szemben, majd a muszlim moró filippínók és a keresztény spanyolok hadakozásai tették egészen a 20. századig akadálytalanná a kalózkodást a régióban. A délkelet-ázsiai kalózok a második világháború után váltak gyakorlatilag elválaszthatatlanná a fegyveres muszlim szeparatista csoportoktól: a nemzeti hadseregek által levetett sok olcsó hadieszközt örömmel vásárolták meg a tengeri nehézfiúk, az 1970-es évektől pedig a Moró Nemzeti Felszabadítási Front és a Moró Iszlám Felszabadítási Front „jóvoltából” rendszeressé váltak a politikailag motivált terrorcselekmények a filippínó vizeken.
„Van hagyománya a politikailag motivált kalózkodásnak”
Filippínó muszlim kalózok voltak azok, akik 1985-ben néhány napra bevették a Borneó maláj részén fekvő Lahad Datu kisvárost, és megöltek huszonegy embert. Az évezred elejétől az Abu Szajjáf nevű iszlamista terrorszervezet malájokat és nyugati turistákat rabolt el a tengeren. 2013-ban kalózok segítségével sikerült a maláj területekre igényt tartó filippínó muszlim szeparatistáknak újból bevenniük Lahad Datut, egy hónapig ellenállva a karhatalomnak. Az emberrablások azóta is folyamatosak, a legsúlyosabb idei eset, az öt indonéz halász januári elrablása ügyében a mai napig nincs információnk arról, élnek-e még az áldozatok. Az ehhez hasonló durva incidensekhez képest jelentéktelen adaléknak tűnhet csupán, hogy a délkelet-ázsiai kalózok a „patkányösvényeken”, azaz a teherszállító hajók által járhatatlan, fürge motorcsónakokkal viszont kiválóan hajózható tengerszakaszokon illegális bevándorlók csempészetével is foglalkoznak.