Tökéletes belső utazás, avagy az ambient műfaj alaplemezei.
2020. április 23. 01:15
p
0
0
0
Mentés
Odakint tombol a tavasz, idén azonban mindezt az ablakon keresztül csodálhatjuk, legfeljebb a kertben. A járvány idejére bevezetett intézkedések miatt kénytelenek vagyunk több időt tölteni a négy fal között, mint szeretnénk. A természet kiteljesedésének idején, a rügyfakadás, a virágba borulás napjaiban mindezt valószínűleg nehezebben éljük meg. A zene azonban gyógyír lehet erre az állapotra, képes lehet arra, hogy megidézze a természetet akkor is, amikor fizikailag távol vagyunk tőle.
Az ambient szó magyarul környezetet jelent, és létezik egy zenei műfaj, amelyet ezzel a névvel illetnek 1978 óta. Ebben az évben jelent meg ugyanis Brian Eno Music for Airports című lemeze, amely egyben Ambient című sorozatának első darabja volt. Ahogy a lemez címe is utal rá, ez az album a repülőterek emberidegen, rideg tereiben várakozók számára (is) készült, azzal a céllal, hogy belopjon valamit a világból az üvegfalak közé. Persze Eno lemezei nem pusztán háttérzenének készültek, de tény: a műfaj egyik sajátossága, hogy képes belesimulni a környezetébe, azaz amikor ambientlemezt hallgattunk, sokszor nem tudjuk megkülönböztetni a zenét a szokásos háttérzajoktól. A műfaj az évtizedek múlásával számtalan irányba mutálódott az egészen sötét, hömpölygő zajfolyamoktól kezdve az éterien csillogó, bukolikus finomságokig.
A mértékadó amerikai Pitchfork zenei magazin 2016-ban tette közé minden idők ötven legjobb ambientlemezét felsoroló listáját, amely a listázások egyébként nem túl épületes szokásának üdítő kivételeként valóban értékes és időtálló műveket tartalmaz. Arra itt most nincs sem idő, sem hely, hogy alaposabban végigböngésszük az ötven korongot, a lista első tíz helyezettje közül néhányra azonban mindenképp érdemes pár szót szánni, mert olyan munkákról van szó, amelyeken nem fog az idő.
Itt van mindjárt a lista hatodik helyéről az amerikai Stars of the Lid nevű duó első lemeze, a The Tired Sounds of Stars of the Lid. Egyik magyar kritikusuk szerint zenéjük – Pilinszky kifejezésével – „túl van az unalmon”, ami itt azt jelenti, hogy látszólag nem sok minden történik vonósokból és környezeti zajokból felépült világukban, de ha türelmesek vagyunk, és ráhangolódunk az album atmoszférájára, megértjük, hogy épp a szemlélődő, hosszan kibontott témákban rejlik ennek a zenének a nagyszerűsége.
Nagy tervezgető vagyok. Tervezgető és álmodozó. Ez az álmodozás nem egy jó hírű kifejezés, mert leginkább valami olyasmit értenek alatta, ami felesleges, értelmetlen és hiábavaló. Elálmodozgat az ember, na persze. De nagyon ráérsz!
Bognár Szilvia a kortárs magyar folk egyik meghatározó énekesnőjévé vált, számos formációban játszott számos kiváló zenésszel. Legutóbbi albumának 2013-as megjelenése óta sok év telt el, így különösen örömteli, hogy idén új lemezzel jelentkezett.
Haladó eszmék a digitális létben látják a szép új világot, míg az igazi konzervatívok akár a középkori muzsikát és hangulatot is képesek megidézni. A Faun azonban még ennél is továbbmegy.
A turné január 21-én rajtol Helsinkiben, többek között Stockholm, Amszterdam, Berlin és Párizs is része a koncertkörútnak, nálunk pedig február 3-án lép fel a banda, a Budapest Arénában.
A volt kancelláriaminiszter szerint a Fidesz nyeri a 2026-os parlamenti választást, a nyugdíjas politikai elemző nem akart tippelni, de abban biztos, hogy brutális kampány lesz.
p
0
1
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!