Németország fékez, Magyarország gyorsít, azaz az autóipar új térképe

2025. szeptember 01. 17:15

Miközben Németországban gyárak zárnak be és tízezrek veszítik el állásukat, Győrben és Debrecenben dübörög az autóipar. A centrum roskadozik, a periféria erősödik. Ritkán látott fordulat ez az európai autóiparban. Sebestyén Géza írása.

2025. szeptember 01. 17:15
null
Sebestyén Géza

1998-ban Győrben a munkások tapsviharral fogadták az első Audi TT legördülését a gyártósorról. A „mi autónk” – így emlegették a dolgozók, akik közül sokan akkoriban még attól tartottak, hogy a rendszerváltás utáni bizonytalan években sosem jön el egy ilyen pillanat. 

Közel harminc év telt el azóta, és ma ugyanott, ugyanabban a városban ismét történelmi pillanat zajlik. 2025 augusztusában elindult a második generációs Audi Q3 Sportback sorozatgyártása Győrben. Az első legördült egy zsályazöld színű példány volt, ami az Audi Hungaria technológiai és termelési fejlesztéseinek jelképe. De ez már egy másik korszak története, egy olyané, amikor Németországban gyárak zárnak be, Magyarországon viszont új műszakokat indítanak.

Ezt is ajánljuk a témában

A helyzet ugyanis paradox. Miközben a német autóipar évente több tízezer munkahelyet veszít (az EY egyik tanulmánya szerint 2019 óta összesen negyedmilliót), nálunk a győri üzem nemcsak kitart, de bővít is. 

A Porsche leállítja a Cellforce akkumulátorok gyártását, a német nagyok, mint a Volkswagen és a Mercedes, leépítéseket jelentenek be. 

Ezzel párhuzamosan Győrben dübörög a Q3 Sportback, hamarosan pedig elindul Debrecenben a BMW Neue Klasse, a német elektromos jövő új zászlóshajója. 

Ha egy más kontinensről érkező azt kérdezné, hogy hol dobog ma Európa autóiparának a szíve, akkor sok tekintetben pontosabb válasz lenne erre a kérdésre Győr és Debrecen, mint Stuttgart vagy München.

Ezt is ajánljuk a témában

A társadalom- és gazdaságtudomány jól ismeri a centrum–periféria paradoxon fogalmát. Ez azt a jelenséget írja le, hogy a fejlettebb központok gazdasági, társadalmi és politikai szempontból kiszívják az erőforrásokat az elmaradottabb, periférián lévő területekről. Ennek következtében a centrum területek fejlődnek és gazdagodnak, míg a periféria területek szegényednek és elmaradottak maradnak. Azaz a két terület közötti fejlettségbeli különbségek tartósan fennállnak vagy akár növekednek is. A paradoxon abban rejlik, hogy a centrum fejlődése a periféria kizsákmányolásán alapul, ami hosszú távon megakadályozza a periféria felzárkózását.

Klasszikus közgazdasági modellek szerint a magas hozzáadott érték és a technológiai újítások a centrumországokban maradnak, míg a periféria csavarokat és kábeleket gyárt. Ehhez képest most azt látjuk, hogy miközben a centrum (Németország) vérzik, a periféria (Magyarország) kapja az új generációs beruházásokat. 

Mintha a történelem megfordult volna, és a pálya széléről egyszer csak a stadion közepére kerültünk volna.

Persze nem szabad túlzottan euforikusnak lennünk. Az Audi, a BMW vagy a Mercedes nem karitatív alapon fektet be, hanem hideg üzleti logika alapján. Magyarország olcsóbban, rugalmasabban, kiszámíthatóbban tud gyártási kapacitást kínálni, mint a komoly problémákkal küzdő Németország. De ettől még a tény tény marad, nálunk születnek azok a járművek, amelyek a globális piacon a jövő mércéjét jelentik.

És ha valaki kételkedne, hogy mindez számít-e nekünk, elég egy pillantást vetni a győri vagy debreceni álláshirdetésekre, a beszállítói szerződésekre vagy a városok növekvő büszkeségére. Az autóipar nemcsak export, nem csupán GDP, hanem identitás is. Miközben Németország próbál kimászni abból a gazdasági gödörből, melyet részben magának ásott, addig Győr, Debrecen, Kecskemét és Szeged épp most hajtanak ki a Európa autógyártásának főútjára.

A cikk szerzője az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője, a BCE egyetemi docense.

Nyitókép: Kisbenedek Attila/AFP

 

Összesen 22 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Lempner
2025. szeptember 07. 14:30
A fenyegetés Ukrajna és az ilyen ostoba korrupt vezetők!
Válasz erre
0
0
5m007h 0p3ra70r
2025. szeptember 01. 19:24
>>zsugabubus-2 2025. szeptember 01. 18:42<< Még annyit mindehhez, hogy az autóipar jelenlegi globális krízise - mert ez az, indikátora a jelenlegi általános globális válságnak - mert ez az.
Válasz erre
1
1
5m007h 0p3ra70r
2025. szeptember 01. 19:21
>>zsugabubus-2 2025. szeptember 01. 18:42 Ja, jut eszembe... Géza bácsi megint valami másik mozit néz, mert jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a kecskeméti mercédesz kb az egyetlen iparági szereplő, ahol a létszám növekszik, az AUDI csúnyán leépít, mintegy 2500-3000 embert söpör ki kb. a jövő tavaszig<< Ez így persze nem igaz. Effektíven sehol sem növekszik a létszám. A kecskeméti bővülés a tulajdonos teljes személyi állományának a csökkenése mellett történik. Győrben pedig nem jövő tavaszig építenek le, hanem konstans módon és sokkal többet. Az anyavállalat nem ír elő egységes megtakarítási politikát, a telephelyek maguk tervezhetik az ehhez szükséges stratégiáikat. Az Audi Hungaria a létszámoptimálását 2022-ben hirdette meg, egy akkor vállalati rendezvényén. 2030-ig 7.000 fővel kívánják redukálni a létszámot, amely egy részét továbbfoglalkoztatják leányvállalati keretek közt, míg másokat képzési és munkaerőpiaci támogatásokkal bocsátanak útjukra.
Válasz erre
2
2
5m007h 0p3ra70r
2025. szeptember 01. 19:12
>>zsugabubus-2 2025. szeptember 01. 18:37 "5m007h 0p3ra70r 2025. szeptember 01. 18:27 A wiki szerint az autógyártásban egyesül az adott korban elérhető szinte összes csúcstechnológia." Ez nettó faszság. Wiki ide vagy oda. Repülés, fegyverek, űrkutatás, nukleáris ipar. Mi a tököm csúcstechnológia van egy Tesla-ban<< 1. Az "egy Tesla" egy termék. Itt a "gyártás"-ról volt szó, ami az áruk és szolgáltatások előállításának elvégzéséhez szükséges feladatok és eljárások összessége. 2. Ugyanazokat a technológiákat, amelyeket az űr- vagy a fegyveripar használ (mert ezeket nem ők mind ők találják ki, csupán felhasználják) egyidőben az autóipar is használhatja. 3. Attól, hogy egy technológia nem kompatibilis az űr- vagy hadiiparral, csupán automotív sajátosságú, még lehet high tech.
Válasz erre
0
2
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!