Nyitókép: MTI/EPA/Paul Hilton
Elmérgesedni látszik a kereskedelmi háború az Európai Unió és Kína között. Brüsszel júliustól extra vámot vetett ki a Kínai elektromos autókra, amelyre válaszul a világ legnagyobb gazdasága a napokban szubvencióellenes vizsgálatot kezdeményezett egyes uniós országokkal szemben a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO).
Peking arra kíváncsi, hogy a legnagyobb EU-s tejtermékeket előállító országokban a gazdák és a gyártók mekkora mértékű állami támogatást kapnak és ezek a támogatások torzítják-e a piacot. A kínai lépés érintheti a sertéshúst és más importtermékeket is.
Mire számíthatnak az Európai Unió termelői?
A szubvencióellenes vizsgálat megindítása arra utal, hogy Kína az európai tejtermékekre extra vámot vezetne be, válaszul a kínai elektromos autók uniós behozatalakor fizetendő ideiglenes extra vámok bevezetésére. Ehhez a WTO-nál kezdeményezett vizsgálat a nemzetközi egyezmények alapján elengedhetetlen feltétel. A vizsgálat megindítását követő 9. hónaptól dönthet Peking a Brüsszellel folytatott kereskedelmet sújtó büntetőintézkedésekről.
Arra ugyanakkor nincs sok esély, hogy a WTO vizsgálata során kiderülne, hogy az uniós országok túlzott állami támogatást nyújtanának a tejtermelőknek és a gyártóknak. Peking lépése inkább jelzésértékű, az uniós tejtermék-kereskedelmet érdemben nem veszélyeztetné, ha Kína extra vámokat vetne ki.
Az Európai Bizottság nem aggódik. A bizottság szóvivője korábban azt közölte, az uniós Közös Agrárpolitika támogatási rendszere minden nemzetközi szabályozásnak megfelel és nem hozza hátrányba a kínai termelést.
Az Európai Unió agrártámogatási rendszere
A mezőgazdasági termékek előállítását a tagállamok csak olyan mértékben támogathatják, amelyet az Európai Unió Közös Agrárpolitikája (KAP) lehetővé tesz. A KAP közvetlen és közvetett támogatásokat tartalmaz, ezek között valóban szerepel a termeléshez kötött támogatáson belül több tejágazati konstrukció. Nem közvetlen támogatás is rendelkezésre áll a különböző ágazatok termelőinek, ám ezek a beruházási források elsősorban az üzemek fejlesztéséhez járulnak hozzá, vagyis nem az előállított mennyiség növelését célozzák. A közvetlen termelési támogatások aránya jelentősen csökkent az elmúlt években.
Azért sem kell jelentős hátránytól tartaniuk az európai termelőknek, mert
- a KAP műküdéséről az EU és a WTO folyamatosan egyeztet, hogy az uniós agrártámogatás megfeleljen a nemzetközi szerződéseknek,
- ráadásul az EU a világ egyik legnagyobb tejtermelője, a globális kereslet pedig folyamatosan nő a tejtermékek iránt. Ezért ha Kína mégis büntetné az EU-t, könnyen és gyorsan új piacokat találhatnak a kereskedők.
A magyar tejtermelőket nem érintené egy esetleges kínai válaszlépés.
Nehéz megítélni, Brüsszel jól döntött-e
Az Európai Bizottság azért döntött a kínai elektromos autók behozatalára vonatkozó 10 százalékos vámon felül – típustól függően – további 17,4-38,1 százalék extra vámról, mert Brüsszel álláspontja szerint a villanyautó-gyártás olyan mértékű támogatást kap a kínai államtól, amely érdemben csökkenti a globális szereplők versenyképességét és piactorzító hatása van.