Nincs egyetértés az uniós országok között sem a kínai extra vámokról. Míg Franciaország azért lobbizott, hogy az unió minél magasabb büntetővámokat vessen ki októbertől a kínai járművekre, addig Németország pont azért lobbizott, hogy más válaszintézkedést hozzon az EU. Az ideiglenes vámokat egyébként legfeljebb négy hónapig lehet alkalmazni, a továbbiakról pedig elvileg tárgyalásokat folytat Brüsszel és Peking.
Ideiglenes vámokat az uniós szubvencióellenes vizsgálat megindításától számított kilenc hónapon belül lehet kivetni, ha az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy meg kell akadályozni az uniós iparnak okozott kárt – emlékeztetett a Világgazdaság. Az ideiglenes vámok legfeljebb négy hónapig alkalmazhatók, és az Európai Bizottság ekkor dönt arról, hogy alkalmazza-e a végleges vámokat, a határidő novemberben telik le.
Szakértők szerint ugyanakkor nem jó ötlet a vámokon keresztül büntetni a kínai e-autókat. Pogátsa Zoltán közgazdász a Tranziton arról beszélt,
a kínai elektromosautó-ipar fellendülésére nem vámokkal és kvótákkal kellett volna reagálnia az EU-nak, hanem Pekinghez hasonlóan Brüsszelnek is támogatási programokat kellett volna indítania az iparág európai megerősödése érdekében.
A szakérők ugyanakkor az elmúlt időszakban többször is arra figyelmeztettek, hogy a zöld átállást Európa rosszul értelmezi és a globális változásokat nem fordítja saját előnyére. Emiatt a kontinens gazdasága egyre súlyosabb versenyhátránnyal szembesülhet, vagyis Kína és az Egyesült Államok egyre inkább lehagyja Európát a globális versenyben, csökkentve a EU globális szerepét.