De mutassa ki Hargitai legalább azt a kétszázadik évforduló idején tevékenykedő kormányról, hogy igazolni próbálná e verssel magát. Ez a vers a szent Isten igazságát dicsőíti meg, akihez képest – már csak ilyen a zsidó-keresztény teológiai felfogás – mindenki bűnös. Így hát Kölcsey (hiába pallérozta magát még Kant olvasásával is) alázattal megadja, ami jár, elismeri a meggyőződése szerint személyes Mindenhatónak: „Hajh, de bűneink miatt gyúlt harag kebledben…”
Az egész, nemzetekre tagolódó emberi közösség vádolható amiatt, mert zömében és jellemzően elfordult teremtettségének fő értelmétől – hogy higgyen Teremtőjében, hogy őt akarja megdicsőíteni, általa sugalmazott, tehát valóban áldásos tettekkel. Mekkora dolog, hogy amíg csak ért és beszél egyetlen ember magyar szót, de legalábbis az utolsó magyar versolvasóig nagy költeményünkben tükröződni fog az igazsága csorbulásáért és az ember istenülési kísérleteiért ugyan haragvó, de Jézusért kiengesztelődött, kegyelmes Isten lelkülete;
akihez érdemes fordulni, mert ő egyéni és közösségi létünk egyedüli biztos alapja.
Az biztos, hogy nagyon időszerű könyörgés nemzetünkért úgy fohászkodni a személyes Gondviselőhöz, hogy „Szánd meg, Isten, a magyart, kit vészek hányának”. Itt a szemléltető példa a szomszédban: lehetséges egy nemzetet lazán felhasználni, feláldozni birodalomközi összecsapásokban. Szembeötlő a magyarok kelepcéje is, hogy – nincs más választásunk – attól kell országunk működéséhez további energiát és üzemanyagot remélni emberi szinten, aki agresszor egy testközelben található néppel. De az is könyörülő imára ösztönözhet minket, hogy olyan birodalmi szövetséghez vagyunk láncolva – és másképp nem lehet –, amely elszakítja magát keresztény és európai gyökereitől.
Drága népszavás kolléga,