Pár hónappal ezelőtt valahol a francia vidéki sajtóban megjelent egy cikk, amely fiatal afgán menekültek—leginkább férfiak—csoportját szólaltatta meg, akik éppen röplabdáztak a Loire-Atlantique egyik tengerparti strandján. Szomorúságuknak adtak hangot amiatt, hogy elhagyták családjukat, feleségüket és gyermekeiket: „Leküzdhetetlen szomorúságot érzek, amikor a családomra, a feleségemre és kéthónapos kisfiamra gondolok, akik Kabulban maradtak” – mondta egyikük. Ebben az esetben természetesen nyoma sincs a nemi sztereotípiáknak. Nem maradnak hátra a férfiak, hogy harcoljanak, nincsenek a háború elől zokogva menekülő nők. Ezt a jelenetet az írónő nyilván a nemi sztereotípiák sikeres dekonstrukciójaként üdvözölné.
A világhálón jelenleg olyan fotók özönével szembesülünk, amelyekről nem hittük volna, hogy 2022-ben lehetségesek. A búcsú képeivel;
fiatal férfi hajol le, hogy megcsókolja szeretteit, akiket nem biztos, hogy viszontláthat.
Családokról készült képekkel; egy apa öleli apró gyermekeit, akik megtanulják, hogy a haza védelme olyan kötelesség, amely fontosabb az összes többinél. Induló vonatokról készült képekkel; zsebkendővel integetnek, hullanak a könnyek. Az ilyen jellegű fotók mögött nincs Instagram trend. Francesco Malavoltát, az ENSZ Nemzetközi Migrációs Szervezetének munkatársát megdöbbenti „a menekülő nők, az öregek és a gyerekek puszta száma”, akiket nap mint nap érkezni lát, „miközben a férfiak arra kényszerülnek, hogy hátra maradjanak, és harcoljanak a hazájukért”. Ha az általa készített anyagokban rengeteg nő és kisgyermek látható, továbbá búcsúzó apák is, „ez nem azért van így, hogy az emberek érzelmeire hassak, hanem mert pontosan ez a valóságos helyzet a terepen” – állítja határozottan.
Ezek az erőteljes fotók felidézik azt a rengeteg könnyet is, amelyek évezredes történelmünket és képzeletünket alakították. Mennyi festmény, mennyi teleírt papírlap mutatja be az elválás pillanatát, amikor háborúba kell menni, és magára marad a család!