A mise után visszatérünk reggeli kiindulópontukra, ahol Claude atya röviden vendégül lát minket, mielőtt megcsináljuk a tervezett videós interjút. Az utca az elmúlt pár órában csodálatos átváltozáson esett át: az egészet föltúrták, hogy vezetéket fektessenek le rajta. Még mondja valaki, hogy az arabok nem dolgoznak! Egészen a templomkert bejáratáig felszedték az utcakövet, így méteres földhányásokon és betontömbökön keresztül egyensúlyozunk be az udvarra.
A könnyű ebédet követő beszélgetésen Claude atya beszámol a dél-szudáni közösség kiszolgáltatott helyzetéről, amit a Covid-járvány még súlyosabbé tett. Rengetegen elvesztették a munkájukat, különösen, akik takarítónőként dolgoztak, és akik a járványügyi intézkedések miatt nem járhattak be naponta az idegen családokhoz. Előkerülnek a szétszakadt sorsok:
zömében ugyanis nők és gyerekek érkeznek, akiket a férfiak vagy elhagytak, vagy akiknek férjeik még mindig délen harcolnak,
vagy már régen elpusztultak a polgárháborúban. És bizony felmerül az is, hogy a papírok nélkül, illegálisan – és így láthatatlanul – az országban élő szudániak közül hogyan lesznek egyesek a prostitúció, legrosszabb esetben pedig a szervkereskedelem áldozatai.
Mindezek ellenére megdöbbentő volt látni azt a sok boldog, örömteli arcot, amivel Arba’-u-nuszban találkoztunk. Mint ahogy máskor is a harmadik világban, itt is rá kell jönnöm arra közhelyre, hogy a szegénység és kiszolgáltatottság nem jelenti azt, hogy az embernek folyamatosan áldozatként kell tekintenie magára és háborogni a körülményei miatt. Ezek az emberek, akik európai standardok szerint nyomorban élnek, megtalálják a mindennapjaikban azokat a dolgokat, amelyek miatt érdemes napról napra küzdeniük – ráadásul nem fogcsikorgatva, hanem mosollyal az arcukon.
Hamarosan elköszöntünk Claude atyától, aki már a következő misére készült, és taxiba szállunk. Ahogy autónk az esti kairói forgalomban araszolt vissza Zamalek felé, azon gondolkozom, hogy vajon hol rontjuk el mi, európaiak – magyarok? – a dolgot, és miért nem látok ennyi mosolygós arcot sem az utcán, sem az otthoni templomokban. Tényleg a nyomorúság és a kiszolgáltatottság kell ahhoz, hogy az emberek egymásra találjanak, és végre legyen idejük egymásra? Jó lenne, ha nem így lenne, és itt, a 21. század harmadik évtizedében ezek nélkül is vissza tudnánk találni azokhoz az ősi gyökerekhez és bölcsességhez, amelyeket a núbák még mindig őriznek Arba’-u-nuszban.