A magyar vadászat kultúrája is megjelenik, több szobrán is bemutatja, hogy a vad, a természet erősebb az embernél.
Szobraimnál sokszor visszatérő motívum a vadállatok emberek feletti ereje. A Magyar pavilon célja az volt, hogy a nagy hazai vadászok, természettudósok, a gazdag magyar vadászati kultúra hitelesen be legyen mutatva. A preparátumok és vadász nagyjaink között kapnak helyet állatszobraim, ezek együttes koncepciója adja az ember és állat közötti, több ezer éves kapcsolatot. A Zrínyi Miklós halálát bemutató szobor az egyik legismertebb vadászbalesetet dolgozza fel. A terem közepén felfüggesztett, nyílzáporban úszó és nyilakból összeálló Csodaszarvas a magyar identitást jelképezi. Címe, „A magyarok nyilaitól ments meg, Uram, minket”, utal a magyarok hőskorszakára. A Ne igyál előre a medve bőrére című munkám egy felbőszült, nyilakat széttaposó medvét ábrázol, hajtás közben egy menekülő vadnyulat, a Vizslató Fátyol pedig egy szagot fogó drótszőrű vizslát, amelyet a kiállítás kabalájáról formáztam meg.
Ha a szarvasagancs szobor egy Greenpeace-rendezvényre készült volna, biztos vagyok benne, hogy rengeteg művészeti díjat besöpörne szerte a világon”
Milyen a nemzetközi megítélése e munkáinak?
Szerintem manapság egy ilyen szobor kevesebb figyelmet kap, mint egy világmárka által szponzorált NFL-csapat megrendelésére készített alkotás. Megjegyzem, az is egy totemszobor, ami a közösség és az összetartozás fontosságát hangsúlyozza. A vadászat megítélését a fősodratú média a nyugati társadalmakban teljes erővel ássa alá. Ha a szarvasagancs szobor egy Greenpeace-rendezvényre készült volna ugyanebben a formában, biztos vagyok benne, hogy rengeteg művészeti díjat besöpörne szerte a világon, de több ezer éves értékekben hinni most nem trendi. Azt is álszentnek tartom, amikor valaki tiltakozik a vadászat ellen, ami egyre szigorúbb korlátok közé van szorítva, úgy, hogy a Föld lakosságának jó része ha kinyitja a hűtőszekrényét, biztos talál benne olyan húskészítményt, amely egész más körülmények között élő állattól, nem egy erdőben elejtett szarvastól származik.
Brigitte Bardot is felszólalt e „barbarizmus” ellen. Ismét cikkcímet idézek: „Menjetek ti a jó büdös fenébe!”
A művésznőt tisztelem, és sajnálom, hogy valamelyik honfitársunk felületesen félretájékoztatta. Kívánom, hogy jöjjön el, és személyesen körbevezethessem, akkor biztos mást mondana. Sokan egyébként épp a negatív híresztelések hatására látogatnak el a világkiállításra. Nem volt olyan ismerősöm, aki csalódottan tért volna haza. Ezzel a manipulációval együtt kell élni, nem kell nagy jelentőséget tulajdonítani neki. Volt itthon már több olyan interjúm, ahol előre elnézést kértek, mert állami megrendelésről csak rosszat lehet írniuk.
Mégis mi az üzenete akkor a kiállításnak és a Totemnek?
Úgy látom, akik kimennek, és élőben találkoznak a szoborral, megérinti őket. Sok erdészt láttam, aki büszkén mutatta a barátainak és a családtagjainak, hogy ezt az agancsot ő hozta. A négyszáz önkéntes felajánlásból is látszik, van még igény arra, hogy nyomot hagyjunk a világban. Ebben az értékvesztett időszakban szükségük van az embereknek arra, hogy tudjanak kapaszkodni valamibe, ami erőt és identitást adhat nekik. A Csodaszarvas a magyarság közös toteme. A természettel való eggyé válást szimbolizálja a kapu, amin áthaladva a szobor részévé válunk. Az agancs is olyan anyag, amelyből nincs két egyforma a világon, ahogy emberből sincs. Mindegyik önálló műalkotás, amelynek meg kell találnia a helyét.