Amikor Kassák Lajos költői énjévé változott, ellenállhatatlanul mondta fel annak A ló meghal a madarak kirepülnek című szabadversét. Így dörögte: „az a legboldogabb akinek kifordítható a bőre / mert ki is nézhetne túl önmagán”. Latinovits ugyanakkor tudta, milyen önmagán túl is nézni, felvállalt szerepek tucatjain keresztül bizonyította ezt: Szentirmay Rudolf, Szindbád, a civilruhás nyomozó, Wavra, Bátky János, Karinthy Frigyes vagy éppen az Őrnagy úr. Mégsem lehetett őt a legboldogabbnak nevezni semmilyen körülmények között, sokkal inkább a leghitelesebbnek, a legnagyobb színészi kockázatot vállaló férfinak.
Ez a kockázat egy sorsként felvállalt lázadássá duzzadt,
a prófétálás különös módjává, ami a korszellemmel egy metafizikai szinten száll szembe, és egzisztenciális tétet helyez egy túlságosan is szakmaivá vált játszmába. Ma is bevett és divatos elképzelés szerint sértetlenül lehet és kell megúszni minden fellépést, a színész belseje maradjon intakt, ne érintse meg őt igazán az eljátszott karakter világa. Ezt a ki nem mondott maximát nem osztotta Latinovits, erről tulajdon játéka tanúskodik az utókornak. A színművészetet nem lehet lélek nélkül művelni, az nem kőműveskedés. A lélek jelenlevő ragyogása kell hozzá, ami átsüt a beállításokon, a jelmezeken, a kellékeken, vagyis mindenen, ami művi. A színészet ugyanis szemfényvesztéssé, puszta hazugsággá válik, ha nincs a színész játéka mögött fedezet.
Színészi jelenlétének legfontosabb bizonyítéka a Szindbád. A magyar film e korszakalkotó darabja számos csillag ritka együttállásából született meg, amelyben tökéletes otthonossággal alakította Krúdy ábrándos figuráját. Az egyik csillag maga a rendező, Huszárik Zoltán volt, „szalámizó módszere” – így hívta Latinovits egy helyütt azt a módot, ahogyan a Szindbád-történeteket feldarabolta és betöltötte érzetekben gazdag filmjébe – poétikus erővel növelte meg a karakter súlyát. E karakter bőrébe csakis olyan színész léphetett be, aki jelentését megérti és meg is tudja tölteni élettel. Szindbádot Latinovits játéka nélkül ma már aligha lehet elgondolni, mondatai a színész hangján hallatszódnak, a szangvinikus szentenciák éppúgy, mint a tragikusak. „Melléütök a szegnek”, mondja életére visszatekintve Szindbád, a képernyőn pedig az öregedővé, kiégetté maszkírozott színészt látjuk.
De a fizikai, mentális és spirituális jelenlét példáit hallhatjuk és láthatjuk versmondásaiban is.