Azzal a klasszikus formájú darabbal, amivel régen a szenet hányták le a pincékbe. Azzal kezdtem, hogy annak idején, amikor Börzsönyligetre költöztünk, úgy tűnt, hogy alig jár errefelé valaki. Azóta persze alaposan megváltozott a helyzet. Ma már hétvégente komoly autóforgalom bonyolódik a ház előtt, fel és alá száguldoznak a népek, naponta többször is. Megszaporodtak a bulik, éjszakánként sokszor hallom a lakossági diszkó csodás lüktetését a közelből, és hozzá az elmaradhatatlan üvöltözést. Ha szerencsém van (és volt már szerencsém), akár a közeli étterem parkolójában részegen okádó embertársam öklendezését is végighallgathatom.
„Aldous Huxley kiszámította, hogy a csend köre évenként tizenhárom és fél kilométerrel szűkül. Már nincs messze az idő, szól, amikor a csend a földről tökéletesen eltűnik. Boldog lesz, akinek néha sikerül a Himalájában, vagy az óceánon félórás megnyugvásban részesülni” – írja Hamvas Béla egyik esszéjében. A tizenhárom és fél kilométer egzaktnak tűnik, bár attól tartok, hogy Huxley óta ez a szám minimum a duplájára nőtt. A „gyüttmentezés” rám igazán nem jellemző, de annyi azért nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a hétvégi bulikázásokat és tahó üvöltözéseket bizony nem a helyiek követik el, hanem azok, akik a „festői táj” különféle zugaiba érkezve magukkal hozzák az urbánus ügymenet kötelező kellékeit.
Kuo Sze írja A tájkép tökéletessége című művében: „A por és a zaj világának fékje és láncai: ettől mindig iszonyodik az ember természete. De hegyi párák és ködök, vagy halhatatlan bölcsek: erre szüntelenül vágyik az ember természete, hiszen ilyet látnia csak ritkán adatik meg.”
Sajnos mostanában úgy tűnik, hogy a Kuo Sze által emlegetett
por és zaj világa kezdi eluralni a magyar vidéket is.