2. Az előadó személye. Nathan Evans nem egy jól felépített tiniceleb (már csak azért sem, mert már a húszas évei közepén jár), hanem csakugyan egy skót postásfiú Glasgow agglomerációjából. (Akinek persze most rakétatempóban ível felfelé a karrierje, ott is hagyta érte a királyi postát). Bár korábban is próbálkozott világhírű popszámok szintetizátoros-gitáros interpretációjával, az áttöréshez a „sea shanty” (történetet mesélő matrózdal) újrafelfedezéséhez volt szükség. A szívéhez láthatóan közel álló műfajban az előadásmódja spontán és mesterkéletlen, aminek ráadásul külön varázst kölcsönöz vaskos skót akcentusa – mintha a Petőfi Rádióban egyszer csak megjelenne egy csíkszeredai srác, aki székely balladákat kezdene énekelni otthoni kiejtéssel. Márpedig a hitelesség, az önazonosság a „mai fiataloknál” (is) kulcskérdés.
3. Az „értő kommentárok” nem győzik hangsúlyozni a világjárvány és a velejáró karantén hatását, ami a „mai fiatalok” közös generációs élménye – valami olyasmi, mint nekünk, Y-oknak a „Dagobert bácsi kacsamesék” aktuális epizódjának kényszerű megszakítása Antall József halálhírének bejelentésekor. A szüleikkel való összezártság (vagy általában a be- és elzártság), az egzisztenciális és lelki megakadás úgymond ösztönös vonzalmat ébreszt a Z-generáció tagjaiban a végtelen tenger, az egzotikus szigetek, a kalózhajók kalandos-mesés világa iránt. (Ennek szimbóluma a hivatalos klip végén a jelzőfáklyák meggyújtása a sötét kikötőben, rárímelve a refrén „We’ll take our leave and go” – „Egyszer majd értünk jönnek, és elmegyünk” sorára).
Amiről viszont nem szól a „fáma”, hogy ez a traumatikus hiányérzet vajon miért éppen a saját nemzeti hagyomány (horribile dictu egy gyarmatosító nemzet környezetromboló hagyományának) újrafelfedezésében ölt testet, politikailag meglehetősen inkorrekt módon. Talán ideje lenne kitörölni az angolszász hagyományból a Moby Dicket is…? S talán nem a legrosszabb jel a jövőre nézve, hogy „ezek a mai fiatalok” épp egy olyan dalban találják meg a saját érzésviláguk hiteles kifejezését, amely a kemény, emberpróbáló munkát állítja középpontba – legyen az a kissé romantizált bálnavadászat vagy épp a kikötői dokkpakolás?
A közös hagyományon alapuló közös éneklés és (online) alkotómunka legyen a legrosszabb, amiből „ezek a mai fiatalok” erőt és örömöt merítenek egy nehéz élethelyzetben.