Február közepe a szülőknek épp annyi okot ad fejvakarásra, ahány utód továbbtanulásának ügyét kell kézben tartaniuk. A bürokráciával való megküzdésen túl az igazi kihívást a 14, 18 vagy épp 22 éves leszármazott értékeinek és képességeinek, illetve a kínálkozó munkának vagy a számításba vehető oktatási intézményeknek a kiválasztása jelenti. Leírva így nem is tűnik olyan komplikáltnak: a feladat igazi súlyát a kölyökkel folytatott hosszas érdekegyeztető beszélgetés adja meg. Vegyük azt az ideális állapotot, hogy a gyerek hajlandó a három rövid tőmondaton túli eszmecserére is. Ez esetben esély kínálkozik a vágyak kölcsönös feltérképezésére.
A baj első számú okozója maga a szülői szív, amely hosszú évek során képes bárkivel – legfőképp önmagával – elhitetni, hogy az ő gyereke átlagon felüli, de legalábbis csiszolatlan gyémánt, és örülhet, akinek kezébe ráspolyt ad hozzá az élet. A vágyak természetesen egy sikeres életutat vetítenek a retinára, a szülői késztetéseket pedig a köznyelv az „azért dolgozunk, hogy neked majd jobb legyen” mondatba sűríti össze. A gyereknek mindösszesen egyetlen feladata van, hogy menő és sikeres legyen.