Addigra már mindenki számára világossá vált, hogy a Fonó közfeladatokat is átvett,
kultúrát közvetít, értéket őriz és teremt, ami amúgy a kerület és az állam feladata is. Ezt ismerte fel akkor a város és az ország kulturális vezetése.
1999 őszén miért jöttél el a Fonóból?
Lujóval 1995-ben abban állapodtam meg, hogy addig maradok, amíg beindul a ház. Ráadásul akkorra már elég szorosra kötöttem a kapcsolatom a Ghymes együttessel, a háttérben ott volt a Szentendrei Nyár, miközben további tanulmányaim is sok energiát vittek le. Döntenem kellett, és én inkább az önállóbb életformát választottam a kötöttebb intézményvezetői munka helyett. Azt is láttam, hogy miközben én a közszolgálat felől érkeztem, a Fonónak a továbblépéshez egy vállalkozás centrikusabb vezetésre van szüksége. Az ezredfordulón Budapesten egyre-másra nyíltak vagy éledtek újjá a jobb klubok, intézmények (Trafó, Millenáris, FMH, MOM, Marczibányi tér), így a Fonó versenyhelyzetbe került. Emlékszem, egy Budapest-térképre be is rajzoltuk az akkori „konkurens” helyeket, igazgatóként már magam is egyeztettem a táncházas napokról velük. Nem a piacot osztottuk fel egymás között, hanem a látogatókat szolgáltuk, hogy mindig legyen hová menniük.
Az utóbbi húsz évben az egyik legkeresettebb hazai hangmérnök lettél, lényegében műfajtól függetlenül. Ha muszáj lenne választanod, melyek voltak a legfontosabb kihívások?
A már említett Szentendrei Nyár eseményei során – alig húszévesen – szakmailag és emberileg is óriási élmény volt találkozni többek között Sebestyén Mártival, a Muzsikás, a Vízöntő és a Vujicsics zenekarral. Dolgozhattam Binder Károly, a Dimenzió zenekar, a Dresh Quartet, a Grencsó kollektíva, a Borbély Műhely és az After Crying emlékezetes koncertjein. Hosszú időn keresztül a Ghymes zenekar hangmérnöki és menedzseri teendőit láttam el, két évtizeden át kísértem Európában a Vent d’Est világzenei formációt. 2004-től a Tom-Tom Stúdióval működöm együtt, a Naplegenda című táncszínházi előadás producere vagyok. Örömmel dolgoztam az újra indult Barbaróval, illetve teljes fennállása alatt a Napra zenekarral. A népzenei kötődés állandóságát napjainkban a Rendhagyó Prímástalálkozó koncertjeinek keverése jelenti. Számos alkalmi feladat is megtalált: Herczku Ági Tüzet viszek című, eredetileg a Müpában bemutatott koncertjét később elvittük székelyföldi turnéra is, Hozomány című koncertjével idén járhattunk ugyanott. Közel két évtizede igazgatom a Fonogram díjátadó gálát, televíziós és rádiós produkciókban is részt veszek. A legnagyobb és leghálásabb feladatom talán az LGT négy, Arénában tartott koncertjének műszaki és produkciós „átlátása” volt. Nem szeretném, ha ez amolyan dicsekvő listának hangzana,
sokkal inkább hálás vagyok, hogy az élet ilyen értékes emberi és zenei közegbe terelt.
Az egyéb munkáid mellett régóta tanítasz is. Amolyan családi örökség?
Nincs annál jobb, amikor valaki szereti, tudja és élvezi azt, amit csinál. Nem születünk rendezvénytechnikai vagy hangmesteri ismeretekkel. De az nem is gond, ha nem ismered a legújabb digitális eszköz minden mély műszaki paraméterét, viszont tudni kell, hogy a produkció mitől fog áthatóan és stílushűen megszólalni. A legfontosabb tudás, hogy tisztában legyünk önmagunkkal, és megalapozottan tudjunk jól dönteni. Ha nem foglalkozunk az igényes és emberként is helytállni képes, a helyét, a képességeit, illetve a keze alá kerülő zenei értéket aktuálisan ismerő utánpótlás megteremtésével, akkor saját magunk alól húzzuk ki a szakmát. Folyamatosan tanulunk és tanítunk: érdekel a fejlesztés, a technikai innováció, de nyilván a zenekultúra és annak gazdagodása is ugyanolyan fontos. A világnak szüksége van azokra az apró, nem annyira látható zeneipari kerekekre, mint mi vagyunk. Egy szegedi, Down-kóros gyerekeknek tartott gyerekelőadás számomra ugyanolyan fontos, mint az LGT-vel a négy Aréna-koncert. A Fonó is ilyen fontos: nagy ajándék, hálás vagyok az életnek, hogy összesodort az ott fellépő művészekkel és az ott dolgozó emberekkel.