Korszakai szerintem az egyes alkotóknak vannak. Ez viszont közösség, ha úgy tetszik, kaláka. A hangvétel valóban nem sokat változott, itt van például a Kosztolányi-albumunk, azon az első felvétel 1972-ből való, a következő 1977-ből, majd 1980-ból, de jelentős részét ma írtuk, és a jelenlegi technika lehetővé teszi, hogy ugyanúgy szóljanak. Szerintem egy zenekarnak akkor kell megújulnia, ha közben az eredeti koncepció érvényét vesztette, vagy ha kiment a divatból. Mi divatba sosem jöttünk, a hozzáállásunk a világhoz, a költészethez, a repertoárunkhoz pedig igazából sosem szorult felülvizsgálatra. Hisz ezért szerettek meg minket, akik megszerettek. Ezzel tudtunk örömet szerezni azoknak, akiknek ez örömet szerzett. Miért kezdenénk el mást? A „hogyan” kérdésében meg voltak azért apróbb hangsúlyeltolódások. A hetvenes években például jobban húztunk a színház felé, mostanában pedig egyszerűbb dalformában gondolkodunk. Meg hát párhuzamosan többféle programunk is van, ahol az ötvenéves dalt ugyanúgy eljátsszuk, ahogy a mait.
Ezt a fajta kiszámíthatóságot anno a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnál Erdős Péter (az MHV legendás popzenei vezetője – a szerk.) is a szemetekre vetette, mondván: ha az elvtársak meglátnak titeket a tévében, akkor azt mondják, rendben, és kikapcsolják.
Ez valóban jól érzékelteti, hogy akkoriban hogyan működtek a dolgok idehaza. Az első nyolc évünkben, ami minden zenekar életében messze a legprogresszívabb és legizgalmasabb korszak, nem adhattunk ki lemezt. Pedig kerestem a lemezgyárral a kapcsolatot, Benkő Laci is szólt Erdős Péternek az érdekemben. Erdős akkor tett egy eléggé tisztességtelen ajánlatot, de erről ne beszéljünk, félrevinné a dolgot; a lényeg, hogy 1973-ban azt mondta, kiadna tőlünk két kislemezt – egyet a felnőtteknek, egyet a gyerekeknek –, ha a Magyar Rádióból megszerzem (magyarán kilopom) hozzá a felvételeket. Aztán ebből a kettőből egy lett, az A oldalán a Cinege cipője és a Pinty és ponty, a másikon József Attilától a Bánat. Még szó sem volt akkoriban világzenéről, de mi már talán valami hasonlóval próbálkoztunk, különböző népzenei elemeket igyekeztünk ötvözni egymással. Az első nagylemezünk végül 1977-ben jelenhetett meg, felvettük hozzá a dalokat, és három József Attila-verset – Tudod, hogy nincs bocsánat, Azt mondják, Reménytelenül – azonnal letiltottak róla. A hivatalos indoklás szerint azért, mert Balázs hangja túlságosan hasonlított Aradszky Lászlóéra. Még a Betlehemi királyokba is belekötöttek: csak úgy engedték, hogy készítettünk belőle egy gyorsabb verziót. De ezek a packázások igazából a lényeget nem érintették, ezek helyett a versek helyett nekünk száz másik volt a tarsolyban. A nagy szerencsénk az volt, hogy Tóth Attila – a nevét imába kell foglalnunk – a nyolcvanas évek elején megalapította a Hungaroton II. irodalmi szerkesztőséget, a nagy mammuton belül egy kis céget, ahová valóban jó volt bejárni, és ahol aztán sorban jelenhettek meg a lemezeink.
A rendszerváltozás után a zenészek közül az elsők között kezdtél vállalkozni, már 1990-ben létrehoztad a Gryllus Kft-t. Milyen célok vezéreltek?
Végre azt adhattuk ki, amit szerettünk volna. Azóta persze kiderült, hogy az igazi művészet nem kiadni valamit, hanem eladni. 1990-ben tudtam, hogy lépni kell. A rendszerváltozáskor a Kaláka már húszéves volt, sok szervezői tapasztalattal rendelkeztem. Korábban is készültek olyan lemezek, amelyeket gyakorlatilag én hoztam létre, csak más adta ki. Gondoltam, legyünk már minden területen a magunk urai. Az első kiadványommal, a Sumonyi Zoltán verseire írott Pál apostol – Dalok Pál levelei szerint című művel még boltról boltra jártam, idővel azonban a terjesztés is beállt. Most járunk a kétszázharmincadik kiadványnál. De azért ma is mosolyogva veszem elő azt a dossziét, amire ráírtam, hogy kft. Azt hittem, abba minden papír belefér, holott egyetlen év könyvelése legalább fél méter magas aktakupac. És abban még nincsenek benne a szerződések és a levelezés.