Annak, hogy a francia elnök már rögtön az amerikai államfő halálának másnapján bejelentette: részt vesz a temetésén (más vezetők követték a példáját, ezzel egy addig ismeretlen gyakorlatot indítva el), nem csupán az az oka, hogy – amint sokan hangsúlyozták – jelezni akarta barátságát a fiatal államfővel, aki az USA történelmének első katolikus elnöke volt, s akivel sok ponton megértették egymást, de több konfliktusuk is volt például a nukleáris fegyverek, a NATO szerepe kapcsán. Azért is vett részt Kennedy temetésén, mert rögtön észrevette az esemény hatalmas jelentőségét. »Ne kételkedjen, a feketék és a fehérek közti ellentét rejlik a gyilkosság mögött« – mondta Peyrefitte-nek, amint november 27-én hazaérkezett Washingtonból. A helyzetet rögtön összehasonlította egy másik rasszok közti drámával, az algériai háborúval. Ez utóbbi szerinte megmutatta a békés együttélés lehetetlenségét: »Nálunk is ilyen helyzet alakult volna ki, ha nem adtuk volna meg a függetlenséget Algériának: két rassz, ami nem képes megérteni egymást és attól fél, hogy a másik elnyomja«. Meglepő a hivatkozás Algériára: ez bizonyítja, hogy számára a kérdés meghaladta az Egyesült Államokat, bolygószintű volt. Az amerikai probléma pedig azért markánsabb, mert az amerikai társadalom jól elkülöníthető közösségekből épül fel, ahogyan fogalmaz: épp úgy, »mint Harlekin jelmeze«.
Itt világlik ki azon okok egyike – s talán legmélyebbike –, amelyek miatt hagyta függetlenedni Algériát, ahol a békés együttélés problematikussá vált a szemében. Peyrefitte lecsapja a labdát: »A különbség az, hogy ön dönthetett a függetlenség mellett, az amerikaiaknak nincs meg ez a lehetőségük«. Bármennyire is finom szellemek voltak, ez a két ember nem láthatta előre, hogy néhány évtizeddel később épp ilyen helyzet okoz problémákat az országunkban. (…)
A lehetetlen faji együttélés gondolata elég logikusan következik a Tábornok filozófiájából, aki konzenkvens esszencialistaként úgy gondolta, »a dolgok azok, amik«, s így nem is keverednek egymással. Láttuk ezt Algériában, ahol két nép nem tud másképp együtt élni, mint hogy az egyik teljesen aláveti magának a másikat, ahogy látjuk a tíz, majd húsz, harminc országból álló Európai Unió kapcsán is, amiről megjegyezte: »nem lehet úgy összekeverni a népeket, mint a gesztenyepürét« – ezen kijelentése egyébként jócskán beigazolódott napjainkban…